Sunday, January 30, 2022

Volvo 2021 - osäker läge framåt



Volvo har rapporterat och det har vi längtat på länge eller hur? Jag hoppas fjärde kvartalet helt och hållet och tittar på helåret 2021. Vad som sker dag för dag är jag inte intresserad av, så länge inget avviker kraftigt från den dagliga verksamheten. Bolaget har stark kassa, fina produkter och har gjort fina resultat sedan jag började investera i bolaget för fyra år sedan. Man ska inte glömma att bolaget går i cykler, när ekonomi går bra går Volvo som tåget och tvärtom. Jag lyckades köpa aktier när det var konjunkturoro och det gav mig fin avkastning efteråt.

Försäljningen har ökat något, vinsterna har ökat kraftigt, kassa i bolaget är fortfarande väldigt stor på 66 miljarder. Dom pengarna ger möjlighet till fortsatt tillväxt och en fin belöning till aktieägare år efter år. Antal sålda bussar har minskat något förra året men lastbilar, anläggningsmaskiner och Volvo Penta har stigit tvåsiffrigt. 

Resultat per aktie 16,12 kr (9,50 kr)

Förväntningar framåt är väldigt osäkra på grund av bristen på delar, pågående pandemi, svårigheter i leveranser och liknande. Jämfört mot 2021 är 2022 mer osäker och det ser ut som Volvo förväntar sig lite lägre volymer och försäljning totalt sett. Vissa områden kommer troligtvis sälja mer och vissa mindre. Det borde ge aktiekursen ett litet fall tycker jag. Kortsiktigt i alla fall. När oroligheter minskar och försäljningen tar fart igen då stiger Volvo aktien mot nya höjder. 

Styrelsen föreslår en utdelning på 6,5 kr och även en extra utdelning på 6,5 kr. Att köpa Volvo aktier billigt när det var oroligheter 2018-2019 har gjort att jag får nu väldigt mycket utdelning. Förra året fick jag 18% i direktavkastning, se gammalt inlägg. I år är det 9,6% vilket är över förväntan. Volvo har betalat ut mest pengar i min portfölj i form av utdelningar. Med råge. 

Tidningar skrev att det är bank man ska äga för fina utdelningar men så är inte alls fallet. Nu har jag lärt mig att det ska vara bolag som tjänar mycket pengar, som vill betala ut utdelning, bolag som har stor kassa kan alltid betala ut lite extra och bolag som är stora och växer inte särskild mycket. Evolution Gaming kan vara ett sådant bolag till exempel. Det behöver inte vara en bank.

Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd med utdelningar, det var faktiskt mycket mer än jag trodde att det skulle bli. Lite missnöjd med framtidsutsikter, 2022 kan vara ett lite sämre år för Volvo men framtiden ser ändå väldigt ljust ut. Jag gör inga prognoser för i år då som Volvo skriver är det väldigt osäkert framåt och det kommer ske lite produktionsstopp vid behov. Vill du också äga Volvo rekommenderar jag att köpa vid nästa dipp i aktiekursen. Tycker att runt 180 kr är ett fynd. Det är bara mina egna tankar om hur jag hade gjort.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment