Sunday, January 2, 2022

Dubblade pengar på börsen, på 4 år!



2021 är äntligen över och aktieportföljen har presterat över förväntan. Jag har som mål att på långsikt slå OMXS30GI (30 största bolag på börsen inkl. utdelning) samt att portföljen stiger 15% i snitt per år vilket är 5% mer än hela börsen (hittills CAGR 22,83% per år). Jag vill dubbla pengarna var 5:e år. Börsen brukar dubblas i värde var 7-8:e året. Inte helt omöjliga mål. Än så länge ligger jag väldigt bra till.

Sedan jag började januari 2018 har min portfölj gått upp med 124%, alla bolag på börsen gick upp 100% och 30 största bolag gick upp 70%. Många säger att det är svårt att slå index och än så länge förstår jag inte det, jag tycker det var inte alls svårt att göra lite bättre än hela börsen. Tycker att på börsen finns det en lång lista med dåliga bolag som sänker ner utvecklingen. Genom att undvika dom gör man redan bättre än index. Vi får se vad framtiden har, kanske index kommer ikapp min portfölj, vem vet. Jag kämpar vidare.

Dom böckerna som jag läst och Youtube klipp jag har sett så säger många att det är väldigt lätt att slå index, inte bara enskilda år men även många år framåt. Jag tror att det är sant för att det låter väldigt rimligt. Köp fina bolag, undvik förlorare och tiden kommer ge dig en fin utvecklig. Vissa säger att man behöver inte ens ha riskspridning, genom att välja tiotal fina bolag kommer det gå mycket bättre än index. Man ska veta vad man köper helt enkelt.

Hur portföljen ser ut kan ni se i länken här. Det har inte skett någon större förändring senaste tiden. Jag gillar att bara köpa fler aktier i mina bolag. Enda jag kan se är att jämfört mot förra månaden så har Investor och Skanska stigit något och Embracer med Castellum fallit något. Sammanfattningsvis har december varit en positiv månad och portföljen steg lite i värde. Jag har inte lagt in några nya pengar under månaden. Den rullar på bra av sig själv nu, jag ska börja köpa fler aktier inom snar framtid.


Min portfölj gick upp med 29,58% under 2021 vilket är helt fantastiskt! OMXS30GI har gått upp med 32,70% och hela börsen gick upp med 39,43%! I år har min portfölj varit lite efter och det är på grund av att hälften av bolagen presterat lite dåligt. Securitas -6%, Embracer -2%, Volvo +8%, Skanska och SCA +12%, Castellum och Billerud 17%, Swedbank och Fortnox 26% och alla andra bolag 35% eller mer. Dom är Axfood, Avanza, Tesla, Investor, och Nibe.

Nibe var bästa aktie i portföljen under året med hela 102,80% uppgång!!! Jag mer än dubblade mina pengar där. Helt otroligt att ett stort bolag som är verksam inom industri, som hade kämpigt med pandemin och leveransproblem lyckades prestera så bra. Jag förstår inte logiken här och prislappen men är tacksam för uppgången.

Ungefär 2,5-3% förväntar jag mig i utdelning under 2022. Min portfölj har få högutdelande bolag och en del som delar ut väldigt lite. Många är utdelningsinvesterare och vill se pengarna trilla in. Jag har valt att lägga till även mindre bolag i portföljen (ingen utdelning) men snabbare tillväxt i aktiekursen. Jag kommer även lägga till fonder och dom ger ingen utdelning, dom återanvänder pengarna och köper fler aktier istället.

Glöm inte att titta på portföljen och under 2022 förväntar jag mig 0% i utveckling. Det har gått alldeles för bra senaste åren tycker jag. Liten paus är bra för både börsen, nya investerare som vill in i leken och även för börskrasch. När börsen stiger för snabbt, så blir fallhöjden mycket större. 2022 - vi behöver en paus. Lyckas jag bättre än 0% så blir jag väldigt, väldigt glad. Börsen stiger i stort sett aldrig 7-8%, det brukar gå mycket bättre eller mycket sämre än så. Dom siffrorna är bara snittet. Lycka till småsparare!

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment