Saturday, February 19, 2022

Årets sämsta aktie - Nibe



Idag skriver jag om NIBE och den enorma kraschen i aktiekursen, det är min sämsta aktie i år i portföljen. Från högsta nivån på 137 kr till 78 kr på ungefär 6 veckor. Hela 2022 för Nibe har varit bara fallande aktiekurs på -43% hittills. Hur länge kommer kursen falla kan vi försöka gå igenom idag. Det som är mest intressant för mig är vad aktiekursen borde stå på idag och nästa år? Finns det uppsida eller kommer vi falla ännu mer? Hur ska man agera?

En viktig sak att känna till är att det krävs mer uppgång för att komma upp till samma prislapp. Ett exempel: Aktien var 137 kr, faller -43% till 78 kr. Nu måste aktiekurs stiga hela 75%! för att komma upp till 137 kr igen. Kommer Nibe komma upp till all time high igen i framtiden? Det är jag 100% säker på. Bara oklart hur många år det kommer att ta. Även om det tar 7 år så är det ganska bra avkastning ändå. Lägger man till utdelning så dubblar man nästan sina pengar, ungefär som börsen i övrigt. 

Jag har såklart köpt fler aktier och som ni ser i bilden nedan har jag gjort det många gånger. Det känns att man bara slänger pengar i elden och ser dom försvinna. Kul. Inte riktigt. Men så känns det och det är lätt att säga köp dippen! Men den fortsätter dippa och när du köper mer så fortsätter den dippa ännu mer. Dippidy Dipp Dipp. Hejdå pengarna, jag kommer nog inte se er på ett bra tag framöver...

MEN! Vi ska inte vara negativa nu, rapporten har varit stark från NIBE på dom flesta punkterna, leveransproblem såklart påverkar och brist på komponenter med mera, och även räntehöjningar i framtiden och som sagt MEN! VD har sagt i telefonkonferens att det är störningar och problem även hos konkurrenter, detta är inte bolagsspecifikt problem. Då kan vi strunta i alla dessa problem eftersom dom är temporära och finns hos alla nu. 


Rapporten har visat (som vanligt) högre försäljning, högre vinst, högre marginaler och höjd utdelning. Inga som helst fel i siffrorna. Vad kan vi dra för slutsats då? Aktien har varit väldigt dyr i flera år nu och äntligen har den kommit ner till ett rimlig nivå som den borde stå på. Jag räknar fram lite basic längre ner för att ta reda på rimlig aktiekurs.

Försäljning 30 832 mkr (27 146 mkr)

Vinst 1,65 kr per aktie (1,42 kr)

Utdelning föreslås att höjas till 0,5 kr per aktie

Okej, rimlig P/E på tillväxtbolag har jag lärt mig på Youtube och i aktieböckerna är runt 30 och det är det Nibe har haft för några år sedan. Vinsten för 2021 blev 1,65 kr per aktie. Det gånger 30 borde ge en rimlig aktiekurs på 49,5 kr. Men detta är historia, vi måste fundera på vad Nibe kommer tjäna i år. Eftersom vinsten steg 16% mot förra året kan vi förvänta oss ungefär samma, runt 15%. Det skulle ge en vinst på runt 1,9 kr i år. Det gånger rimlig P/E 30 är 57 kr. Tittar vi på nästa år så borde aktiekursen stå på 65 kr. Just nu handlas aktien för 78 kr. Lite dyrare än P/E 30 vilket är också rimligt anser jag.

Rimligheten är från låga räntor som vi har just nu, som är nästan gratis att låna. ESG trenden kommer vara ännu starkare framöver. För er som inte vet vad ESG är så är det miljövänlighet, hållbarhet och bolagsstyrning. Det är precis vad Nibe har. Finns det liknande bolag på börsen som tillverkar miljövänliga produkter i form av värmepannor, kaminer, solceller? Väldigt, väldigt få. Har Nibe stark varumärke? Ja. Hade du bytt värmesystem om du hade råd? Ja. Många har dålig uppvärmning och med dessa elpriser så kommer det bara gå bättre för Nibe.

Mycket positivt, lite negativt, är aktien köpvärd? Ja om man tänker behålla den längre än några år. På kort sikt kan den falla -20% till. Kan du hantera det? Jag har sagt att jag ska sluta köpa aktier och börja med fonder men när aktier nästan halveras i värde, man blir sugen. Fonder kan vänta. Senaste 3 åren har Nibe gett mer än 100% i utveckling inklusive denna stora kraschen. Det är något att tänka på.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous20 February

    Nibe är för dyr på befintlig nivå! Om den sjunker 50% härifrån kliver jag in, annars kan jag köpa atlas, indutrade, bufab, lagercrantz, etc billigare och surfa med uppåt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nibe kommer aldrig falla -50% härifrån, då hade det blivit P/E 15 vilket är billigare än dom flesta bolag på börsen. Axfood har P/E 24, Nibe kommer nog aldrig värderas lägre än mat. Jag tror det är väldigt snart botten. Kanske -10% till härifrån...

      Delete