Wednesday, February 23, 2022

Embracer - 216 pågående spelprojekt



Med Embracer avslutar jag sista rapporten och nu har alla bolag i min portfölj rapporterat sina siffror. Jag är mer än nöjd i dom flesta bolagen, enda negativa var lite lägre utdelningar i vissa aktier och lite lägre tillväxt i vissa men det kan jag köpa, det kan inte bara stiga varje dag, bolagen behöver tid att utvecklas. Jag har 20 år kvar att hålla i dom och sen tänkte jag börja sälja av lite och gå i tidig pension. Målet är att dubbla pengarna var 7e året vilket börsen har historiskt gjort. För perioden april - december 2021 har Embracer gjort följande:

Försäljning 11 808 mkr (6 620 mkr)

Pågående spelprojekt 216 st (150 st)

Antal anställda 9 524 st (5 730 st)

I rapporten meddelade Embracer över 25 AAA spelsläpp fram till mars 2026. Vad är AAA spel? På engelska är det "tripple A" och det är ett spel som har kostat väldigt mycket pengar att tillverka, stark varumärke, stora volymer, kända distributörer, kräver mycket resurser i form av personal och tar lång tid att skapa. I bilden ovan är det Saints Row som räknas som AAA spel. Det är ett av dom första AAA spelen som Embracer kommer släppa under hösten. Ännu fler kommer senare. Missuppfatta mig inte nu, Embracer har gjort AAA spel innan, men nu blir det ännu fler.

Jag har själv köpt ett par mindre spel under jul ledigheten som Embracer har skapat och jag måste säga att det är riktigt bra kvalité. Det är så mycket som händer i bolaget att det är svårt att hålla koll på allt. En rad bolag har köpts upp som kommer bära frukt längre fram. Även analytiker har svårt att räkna på framtida vinster och vissa sätter så högt som dubbelt så hög riktkurs än aktien står på idag. 

Kassan är på 8 miljarder så det finns goda förutsättningar till framtida förvärv. VD är nu upptagen med att hitta bra bolag som skulle passa Embracer familjen. Målet är att fortsätta växa. Spelmarknaden enligt forskare kommer också fortsätta växa i alla fall några år till, speciellt mobilspelsmarknader kommer vara stark. 

Embracer behöver även uppfylla vissa mål men enligt VD borde bolaget vara redo för noteringen på Stockholms huvudlista före slutet av 2022. Samma som i Fortnox så borde båda bolagen stiga kraftigt i aktiekursen när stora fonder och pensionsförvaltare köper in sig. Jag tror starkt på bolagen eftersom det finns ingen liknande i Sverige som tillverkar spel, brädspel, mobilspel, VR, konsolspel, film, distribution och massa annat runtomkring. Ett bolag som bygger riktigt underhållning. Håller i mina aktier och köper såklart fler när fina tillfällen ges.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment