Tuesday, February 15, 2022

Svårt för nya småsparare på börsen



Som rubriken säger så tycker jag att det är svårt för nya småsparare på börsen. Vad är som är så svårt undrar ni säkert. Det finns massor av information överallt. Det är det som är problemet. Jag tycker att det finns alldeles för mycket information och en stor del av den är bristfällig och felaktig information. Här är ett par exempel som jag har stött mig på.

Det finns en massa Tik Tok videos där i stort sett vem som helst lägger upp korta videos på hur man tjänar massor med pengar - snabbt. Många av dom vet knappt vad dom pratar om och den roligaste jag sett var en kille som förklarade att man kan tjäna 7% om dagen och i slutet av månaden är man rik. Det är bara att hitta bolag som ger 7% om dagen. 

Finns det såna bolag? Nej. Jag hoppas att han missförstår det hela och det är 7% om året man kan förvänta sig, inte om dagen. Kan ett bolag gå upp 7% på en dag? Ja, ett bolag kan gå upp även 15% på en dag oavsett storlek. Väldigt små bolag kan gå upp ännu mer. Det händer, men inte varje dag. Det händer extremt sällan.

En annan fälla nya faller in på är facebook. Gamla goda facebook. Det måste vara extremt svårt för nya att vara med i olika facebook grupper och få massa olika svar. Jag är med i flera olika ekonomi och aktiegrupper och ibland skrattar jag bara. Jag skriver oftast ingenting där för att nivån i grupperna är väldigt varierande. Vissa skriver väldigt bra svar och även förklaringar och det är super. Mycket bra rekommendationer på fonder, aktier och allmänna tips och råd. Vissa skriver snabba svar och gör man annorlunda så är man en idiot. Finns även dom som rekommenderar väldigt dåliga aktier med väldigt hög och onödig risk.

Man ska komma ihåg att alla är väldigt olika, vi uppfattar saker på olika sätt, vi sparar olika mycket, vi har olika sparhorisonter, vi har olika förutsättningar hemma som familj, olika ekonomiska situationer, vi tar olika risker, vi har olika strategier och vi har olika drömmar. Det bästa man kan göra som ny är att ta in informationen från många olika kanaler och välja det man tror mest på. 

Tror du på en random kille på facebook eller ett blogg som har haft samma aktieportfölj i flera år? Tror du på en Youtube kanal som funnits i x antal år eller en aktietidning? Tycker du att en kompis vet mer än en väl skriven aktiebok? All information på nätet är inte rätt, det är upp till dig att kunna sortera bort det dåliga.

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Hej.
    Bra sammanfattning tycker jag. Att nybörjare har det svårt är välkänt. Man vill så mycket så snabbt och det finns hundra minor att trampa på. Att läsa mycket och tillgodogöra sig mycket information INNAN man börjar investera är en bra början.

    Mvh // PP

    ReplyDelete