Sunday, February 27, 2022

Shoppar loss på börsen



Under februari har jag handlat många olika aktier. Priserna har fallit ner kraftigt och många av bolagen jag har hade låga aktiekurser. För att nämna några så har jag köpt Swedbank som kommer ge över 7% i utdelning. Sen har jag köpt Castellum med över 20% rabatt enligt senaste rapporten, sen köpte jag mer Embracer när den föll mot 77 kr och dom flesta riktkurser ligger mellan 130-167 kr. Vad mer? Köpt lite Avanza, det gynnar bolaget när det är stökigt på börsen, många courtage intäkter då. Sist har jag även köpt mer Nibe så länge kursen ligger mer än -40% för i år.

Varför köper jag nu och inte inväntar större kris? Det tror jag inte att det kommer ske. Jag tror att börsen är nära botten just nu och kan snabbt återhämta sig. Vilken dag som helst. Det finns fler positiva dagar på börsen än negativa så man kan nästan alltid ha positiv inställning till aktier och fonder. Börsen som helhet har redan fallit -10% och vissa aktier långt mycket mer än så. Min portfölj visade nästan -20% en gång i februari.

En tredjedel av nedgången beror nog på kriget och sanktioner mot Ryssland. En tredjedel av fallet måste vara högre framtida räntor och sista delen är bara en vanlig årskorrigering som sker nästan varje år. Fundera lite på detta: Krig, bubblor i marknaderna och stigande räntor sänker inte ens börsen just nu, det mesta är redan inprisat. Jag tror på stark uppgång inom närtid. Så länge bolag lyckas leverera okej eller bra vinster så kommer börsen stiga. Efterfrågan är fortfarande stor på många varor och tjänster.

Avanza nyheter kom det upp massa insiderköp sista tiden. Vad betyder det? VD, styrelsen och chefer köper på sig massor av aktier också, dom ser stor potential framåt. Det gäller många bolag i min portfölj bland annat Nibe (3-5 mkr), Axfood (0,5 mkr), Fortnox (0,1-0,6 mkr), Billerud (1,2 mkr) och så vidare...

Jag tror att man kan ta rygg bakom dom som köper på sig aktier för miljoner. Dom jobbar på bolagen och är insatta i marknaden. Lyckas man köpa ännu billigare än dom gör (vilket jag gjort många gånger) så kommer man med ännu högre sannolikhet se pengarna växa i ännu snabbare takt. Börsen är inte svår och alla kan lära sig grunderna på ett par dagar. Det krävs bara lite intresse eller nyfikenhet. 

Genom att investera dina pengar hjälper man även bolagen. Hur? Om jag och många andra köper till exempel aktier i Embracer så kan VD betala med sina aktier när han ska förvärva andra bolag. Det är precis vad han gjort under sista åren, han betalade hälften i pengar och hälften i aktier. Genom att hålla aktiekursen uppe gör vi stor nytta för Embracer. Att investera borde alla lära sig, att lita på pensionen kan man inte längre, den blir bara sämre och sämre med åren.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment