Tuesday, February 1, 2022

Börsnedgång eller vanlig korrigering?



Okej, januari är äntligen över och min favoritinlägg är äntligen här. Idag går jag igenom portföljen, utveckling i januari, vad jag har köpt mer av och lite allmänna tankar för alla som är oroliga. Spoiler alert - man behöver inte oroa sig. Har tittat igenom gammal statistik och det verkar att senaste 15 åren har börsen i stort sett varje år fallit från sin högsta punkt med allt mellan 8-48%. Snittet jag fick fram var ungefär 17%, vilket man kan tolka som att nedgång på ungefär 17% sker nästan VARJE ÅR. Om det är större nedgång eller bara korrigering är det ingen som vet. Jag tror på liten korrigering eftersom den sker mycket oftare.

I år har börsen fallit också, min portfölj har visat -13% som mest vilket är ett rimlig korrigering och inget att oroa sig för. Det är helt naturligt, speciellt när 2021 var ett så stark och bra år. Det skulle inte ens förvåna mig om året slutar på -5% eller så. Enda skillnaden mot alla andra år är att nedgångarna just nu är snabbare än tidigare år. Det kanske har med tillgängligheten att göra. Innan fick man gå till banken för att sälja aktier, nu kan man göra det på 1 minut i mobilen.

Portföljen har fallit, precis som för många andra. Just nu visar portföljen -10,70% för januari. Det är helt okej och det faktiskt behövdes. Ju fortare börsen stiger utan någon anledning desto större fall blir det. Börsen ska stiga på grund av företagets vinster och värderingar av bolagen. När folk köper till vilken pris som helst så kommer dom med största sannolikheten förlora massa pengar. Man behöver ungefär veta vad ett bolag är värd per aktie.

Ett exempel, går man in på hemsidan ibindex.se och tittar på värderingarna för investmentbolag. Investor kan köpas med 12% rabatt. Titta på premier, det finns bolag som värderas till 150% premie. Hur kan man köpa aktier som värderas till 150% mer än det du själv kan köpa den till? På fbindex.se är det samma sak, du kan köpa fastighetsaktier med 30% rabatt eller med 200% premie! Ett bolag säger själva om vi säljer allt vi äger så är vi värda 20 kr per aktie. Sen kommer en massa **** och köper aktier för 60 kr.


Hur som helst så ser min portfölj såhär ut. Nästan perfekt fördelad i olika branscher samt nästan likaviktad med 12,5% per bransch. Jag behöver en månad till för att jämna ut den till exakt samma värde i varje bransch. Jag kommer köpa mer skogsbolag under månaden som kommer, mer fastighetsaktier och lite mer mat. Sen mina vänner blir portföljen med perfekt bransch fördelning. Åtta olika branscher som skiljer sig enormt mellan varandra och oavsett vad som händer i världen så går alltid någon bransch bra.

Alla dessa bolag tillsammans har hundratusentals anställda, är verksamma världen över, säljer både produkter och tjänster, kända varumärken, kvalitetsprodukter, aktiekurser växer bättre än index (tillsammans), kostar mig inte i form av fondavgifter, direktavkastning (utdelning) som jag får från dessa bolag just nu är 3%. Som ni ser så finns det både mindre och väldigt stora bolag. 

En månad till så är jag nog färdig med denna portfölj och troligtvis kommer inte köpa fler aktier på länge. Istället kommer jag fokusera på fonder för att minimera riskerna och öka avkastningen ännu mer. Mer om det senare. Lämnar jag denna portfölj stå tills jag går i pension så kan jag vara lugn. Kanske någon bolag kommer läggas till i framtiden, kanske någon bolag kommer utvecklas dåligt, då gör jag förändringar som krävs men som det ser ut nu kan portföljen stå några år utan att ens köpa eller sälja något. Stabil och trygg portfölj som klarade covid krasch utan problem.

Vad har jag köpt senaste veckorna? Påfyllning blev självklar i aktier som har gått dåligt i januari. Dom största två köp var Nibe och Avanza. Jag passade även på att fylla på lite i Securitas, Investor och Castellum för att jämna ut fördelningen i portföljen. Vill bara tydliggöra att jag la in exakt samma summa i varje bransch. Sen att dom växer olika snabbt bryr jag mig inte om. Till exempel Fortnox och Securitas är dubbelt så stora än banker i min portfölj just nu. Jag säljer inte av dom bara för det.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment