Monday, February 21, 2022

Fortnox -40% och fortfarande dyr aktie



Från årets sämsta aktie i lördags till näst sämsta aktie idag. Det är snabbväxande Fortnox som har inte fallit i smaken efter rapporten. Låt oss titta närmare på det, jag såg inte något konstigt i rapporten när jag bläddrade igenom den. Aktien är ner lika mycket som Nibe och jag tror att fonderna bara säljer av lite. Både bolagen finns oftast med i fonderna, som småbolag, teknik eller grön energi. Finns även en fond som heter Spiltan småland som äger båda aktier. Kan vara ett av orsakerna? Helåret 2021 visar:

Försäljning 932 mkr (693,7 mkr)

Vinst per aktie 0,40 kr (0,34 kr)

Höjd utdelning på 0,08 kr per aktie (0,075 kr året innan)

Fortnox fortsätter höja intäkterna per kund som är just nu på 194 kr (169 kr). Det gör man genom att sälja fler moduler. Totalt finns det över 30 olika moduler att lägga till och snittkunden använder endast 2, så det finns stor potential till att sälja fler moduler till kunderna. VD har nämnt att det kostar 99 kr per modul, vilket jag tycker är väldigt billigt.

Utdelning på 0,08 kr föreslås att betalas ut den 6 april och här förväntade jag mig 0,1 kr men jag förstår dom också, det har blivit lite förvärv av andra bolag och så vidare. Efter kursnedgången på nästan -40% i år så har styrelsen passat på att köpa massa aktier i bolaget. Allt från 5 000 till 20 000 aktier köptes av olika medlemmar. Dom betalade 39-40 kr per aktie. Jag har också passat på och köpt för 46 kr per aktie första gången och sen blev påfyllning på 39 kr igen. Sen gick kursen ner till 36 kr och pengarna tog slut...


Enligt VD är framtiden ljus, tillbaka till normala nu efter hemarbetet. Jag tycker det är viktigt att veta att 3e kvartalet är starkast i rörelseresultat och 4e kvartalet är svagast. Även med sämsta kvartalet har Fortnox växt på bra med över 15 000 nya kunder, igen! Totalt finns det nu över 425 000 kunder som använder Fortnox tjänster.

Den bästa nyheten för alla är att listbyte på börsen kommer preliminärt ske under första halvåret 2022. Det betyder att stora pensionsfonder är tvungna att lägga till Fortnox i sina portföljer även om det inte vill. Samma gäller indexfonder och vissa småbolagsfonder med mera. Det brukar ge fin uppsida i aktiekursen när miljarder flöder in i aktien.

Jag tänkte att jag lägger till bilden på mina köp också så ser ni att jag köper och inte bara säger jag köper. Att köpa vid dippar har gjort att min utveckling har varit väldigt bra i dom flesta av mina aktier. Att köpa varje månad oavsett kurs är inget för mig, jag gillar när det är lite oro på börsen. Det har vi ganska ofta. Aktien är fortfarande dyr och borde kosta med P/E 30 runt 12 kr just nu och i slutet av året runt 14 kr. Nu handlas aktien för 35 kr vilket är väldigt dyrt. Fortfarande. Potentialen är också stor, dom skulle kunna lätt höja priset med 20% för alla. Och det är nästan halv miljon kunder. 

Vill man äga aktien ska man köpa lite hela vägen ner. Det kan gå ner ytterligare 50% utan någon anledning. Det är som sagt dyrt och det vet jag, men den har alltid varit extra dyr. Kvalité kostar. Jag kommer köpa mer om kursen faller mot 30 kr. Hoppas vi aldrig når ditt.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment