Saturday, February 5, 2022

Axfood och Skanska - hur ser värderingen ut?



Under rapportdagen föll alla aktier i portföljen förutom Axfood och Skanska, här var det 5% var i uppgång istället. Först tittar jag på Axfoods förväntningar som jag hade här. Förra året trodde jag att vinsten blir 10,29 kr och jag är stolt över att denna gången lyckades jag pricka in rätt. Utdelningsförslag var lite lägre än jag hoppades på.

Försäljning steg med 7,8% till 57 891 mkr.

Vinst per aktie 10,28 kr (9,12 kr)

Utdelningsförslag 7,75 kr

Mina tankar kring bolaget är alltid positiva. Ett fint bolag som växer i rätt god tempo, fina kassaflöden och trygga vinster. Det har hänt innan att bolaget delade ut 90% av vinsten och ändå är det låg risk då folk alltid handlar mat, även om de inte har pengar. Försäljning är imponerande denna gången men det beror nog på investering i Bergendahls food. Den kommer troligtvis ökas framöver då det verkar ge resultat. 

Axfoods värdering brukar jag räkna på och gör det igen. P/E som är rimlig för bolaget är ungefär 23. Vinsten för 2021 var 10,28 gånger 23 ger oss en rimlig aktiekurs på 236,44 kr. Eftersom börsen tittar alltid framåt så behöver vi titta på årets vinst. Ingen vet vad det blir men det borde vara ungefär 10% högre på 11,3 kr. Om snitt P/E är 23 så borde aktie värderas i år till ungefär 260 kr. Just nu handlas aktien till ungefär 250 kr. Är Axfood rimligt värderad? Ja, det tycker jag.


Skanska också rapporterade samma dag som Axfood och här var mina förväntningar. Totalt trodde jag på 18 kr i vinst och utdelning på mellan 7-12 kr. Skanska rapporterade följande för 2021:

Försäljning 147,6 miljarder kr (158,6 miljarder kr)

Resultat per aktie 19,80 kr (22,46 kr)

Utdelningsförslag 10 kr per aktie 

Mina tankar är att försäljningen är lite smått negativt, där borde dom kunna trycka på lite med prishöjningar som alla andra. Resultat sjönk lite med men är ändå väldigt hög och det visar mig att Skanska tjänar mer än Swedbank per år. Att tjäna 5 kr per kvartal är inte många bolag som gör det. Imponerande. Utdelningspolicy är 40-70% av vinsten. Ungefär mellan 8-14 kr kan man förvänta sig framåt då. Stabilt när ekonomin går bra, hoppas det håller i sig. Skanska är inte en kursraket direkt så vi behöver stabila vinster framåt. Kassan är också stor på 17,5 miljarder kr och framtidsutsikterna är svagt positiva.

Angående historisk värdering så borde det vara runt P/E 14 som borde ge en aktiekurs på 277 kr. Aktien handlas för 245 kr. I år tror jag starkt att Skanska kommer avsluta med positiv utveckling i aktiekursen. Utdelning på dagens nivåer är också okej på 4%. Det är väldigt svårt att göra framtida prognoser i Skanska eftersom det räcker med en fastighetsförsäljning och det kan ge rejäl klirr i kassan. Jag skulle gissa på ungefär samma utveckling några år framåt på runt 20 kr i vinst per år. Stabilt så länge världsekonomi fungerar.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment