Friday, February 25, 2022

Rysk börs -50% på en dag



Det som hänt igår kommer gå till historien. Krigsförklaring från Ryssland mot Ukraina. Det finns inga ord och det är många känslor. Jag har starka åsikter men jag hoppar dom, jag ska försöka att fokusera på det ekonomiska här på bloggen. Rysslandsbörs faller som mest nästan -50% och avslutar dagen på -35%. På en dag. Börsen är volatil (det kan svänga rejält). Många aktier i Ryssland faller med mer än -50%. Anledning är såklart krig och även ett par saker till.

Den andra anledningen är sanktioner som har skapats mot Ryssland och det kommer påverka väldigt många ryska bolag negativt. Fler sanktioner planeras under dagen och det kommer inte se bra ut under en tid framöver. Många länder inför olika restriktioner, spärrar ryska konton, fryser tillgångar och mycket annat för att drabba Ryssland. Krig är inte okej. 

Alla vi har fått ett mail från Avanza igår att man ska vara försiktig med investeringar i ryska värdepapper. Som jag tolkar mailet så låter det som att vad som helst kan hända. Det kan dyka upp fler sanktioner mot Ryssland som påverkar värdepappershandel. Det betyder att vissa värdeinstrument kan tas bort helt. Det finns oerhört stor risk just nu att köpa ryska aktier eller fonder. Man kanske till och med avslutar alla samarbeten i framtiden med Ryssland. Ingen som vet hur det kommer utvecklas framöver. Det gillar inte börser.

Ur ett viss synpunkt förstår jag att man vill koppla bort Ryssland från alla samarbeten och all handel för att världen accepterar inte invasionen av Ukraina. Å andra sidan kommer det drabba hela befolkningen i Ryssland och dom har inte gjort något egentligen. Det kommer drabba företag, både stora och små och det kommer att ta väldigt långt tid att återhämta sig ifrån. Hur det hela slutar är också oklart, vem vet, kanske han håller på att påbörja invasionen av baltiska länderna näst?

Stora demonstrationer är nu i Ryssland mot invasionen och hur det utvecklas är det oklart och vad som är gjort är nu gjort. Det är aldrig för sent att rätta till det, men just nu känns det inte så. Det ser ut som att det ska bli värre innan det blir bättre. Dom rikaste investerare säger köp när blodet rinner på gatorna, allt är då billigt, men nu när vi är här (i alla fall på rysk börs) så är det inte alls kul att köpa något. Dagen kommer gå till historien och jag hoppas verkligen att allt slutar snart...


Min portfölj föll ner bara -2% igår, Sverige påverkas inte så mycket av kriget, det enda jag hittade senast är att bensinpriset kan stiga 20-30% till och då borde den kosta runt 23-25 kr. Kan det hända? Absolut. Sen påverkas vissa börsbolag mer än andra på Stockholmsbörsen. Vissa bolag har tillverkning, försäljning eller kontor i Ukraina eller Ryssland. I min portfölj hittade jag Volvo som har ungefär 3% av försäljningen i Ryssland. Sen har jag även Billerudkorsnäs 3,8% av försäljningen. Även Investor har några bolag som har en liten del av försäljningen i Ryssland. Dom bolagen kan drabbas lite mer än andra.

Andra bolag som har drabbats av detta är Ferronordic, Betsson, Lindab, Duni, Bonava, Troax, Sandvik, Lifco, Boliden, HM och Thule. Alla har en viss försäljning i Ryssland. Hur ska man tänka, hur ska man agera? Har du bolag som har kopplingar mot Ryssland så kommer det påverka din portfölj. Jag tror att någon gång, det kan ta flera år det kan ta decennier, men jag tror att rysk börs kommer nå nya all time high igen. Börser återhämtar sig alltid. Enstaka aktier kanske inte. Ska man investera i ryska värdepapper? Det kan jag inte svara på, det är mer upp till var och en att bestämma sig, tycker man att det är bra läge, ja, det kan det vara, -50% händer inte ofta på börsen, kanske 1 gång per 100 år?

Å andra sidan när man tänker på alla familjer som flyr, alla män som stannade kvar, all oro, barn, djur och byggnader som förstörs, det händer oerhört mycket där just nu på en och samma gång. Är det värt att investera i ett land som startar krig? Många investerare flydde börsen och söker sig nu till andra tillgångar istället. Just nu är det total panik och blod rinner på gatorna, både på börsen och i Ukraina... Mina tankar är med dom och hade jag kunnat hjälpa till hade jag gjort det. Man blir tårögd när man tittar på nyheter. Och det är 2022, teknikens år, allt är möjligt, men vi lyckas inte ens med grundläggande. Att undvika krig.

Krig har funnits alla år på ett sätt eller annat, ju närmare den kommer desto mer känsligt blir det och ju mer man påverkas. Det har funnits krig i varje persons liv. Vi som är 30+ år gamla, vi kan säga att detta är första kriget vi upplevt. Statistiken säger att nästa krig kommer inträffa under dina barns livstider. Och fortsätta om och om igen. Jag vet inte vad det är, om det är makt eller annat men vi lyckas aldrig att sluta kriga. 

Det är väldigt blandade känslor, börsen faller, våra svenska bolag handlas till stora rabatter, utdelningarna är höga, avkastningen i framtiden kommer att vara fin, det är ganska låg risk på börsen just nu. Det mesta är inprisat och större nedgång kommer vi nog inte se mer. Det känns som botten nu. Jag har köpt på mig fler aktier för dom sista pengarna jag hade, blev både Swedbank med 7% utdelning om en månad och Castellum med över 20% rabatt. Det är goda tider att spara och se pengarna växa längre fram. Å andra sidan är känslorna och tankarna med Ukraina. Man vill hjälpa till, ingen förtjänar detta. Ta hand om varandra, sprid kärlek. Vi har tillräckligt att oroa oss för.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment