Thursday, March 24, 2022

Saker som inte blivit dyrare



Äntligen har vi påbörjat processen med att installera fiber i hemmet. Efter många om och men, vi tittade igenom olika möjligheter, priser, hastigheter och bestämde oss att det kommer öka värdet på huset och ge oss bättre vardag. Vi är ju uppkopplade i stort sett hela tiden på ett eller annat sätt. Att ha stabil och hög hastighet är viktigt i dagens samhälle, speciellt när vi jobbar allt mer hemifrån.

Vem vet, kanske slår ett nytt pandemi igen och då hade det varit skönare att ha snabb internet. Det vi hade hittills var mobilt bredband, som har faktiskt fungerat över förväntan. Endast under vissa dagar har vi haft lite problem, men inte alls mycket. Prismässigt kommer fiber kosta oss lika mycket som det gör med mobilt bredband och vi kommer få minst 10 gånger snabbare uppkoppling. Inte beroende av väder heller.

Trädgården kommer förstöras lite grann, men under våren och sommaren växer allt extra snabbt och kommer bli snart fint igen. Själva fiberindragningen kommer kosta runt 30 000 kr, vilket låter som mycket och det är för att vi bor lite utanför byn. Det som är bra är att det är exakt samma pris som när vi flyttade in för 5-6 år sedan. Inga prisökningar på 5 år! Jag tänkte passa på och installera det nu, vem vet, kanske dom ökar priserna snart även för fiber. 

En annan sak jag tänkte på är att snickare kostar också lika mycket som för 5 år sedan. När vi flyttade in betalade vi 500+moms och det är fortfarande samma priser som gäller. Så det finns fortfarande saker kvar som inte har haft prisökningar, jag tror det är bara en tidsfråga och snart kommer alla höja priserna. Det är svårt att hitta områden som inte gjort det.

Sist kom jag även på att TV kostar mindre än för 15 år sedan. Jag köpte min första tjock TV på 21 tum för 2 200 kr när jag gick i grundskolan. Idag kan man köpa platt tv, 32 tum och för samma pris. Helt otroligt hur tekniken har ändrats. När platta TV såldes i början kostade dom närmare 20 000 kr. Idag kan man köpa en rejäl lyx TV för 5 000 kr. Som ni ser finns det fortfarande saker som är billiga men ingen pratar om det. Man kan hitta även en massa fynd på blocket/facebook. Dom kostar också lika mycket som för 10 år sedan, stolar, kläder och så vidare...

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment