Tuesday, March 8, 2022

Väldiversifierad aktieportfölj del 2



I förra inlägget skrev jag om fem största bolag i aktieportföljen och nu skriver jag om resterande. Volvo älskar jag som bolag, både ur utdelningsperspektiv och som framtida aktie. Lastbilar kommer alltid användas i många år framöver med all e-handel m.m. och även VCE som är dumpers och annat utrustning som grävare m.m. Dom används till att reparera vägar och bygga fastigheter. Efterfrågan kommer alltid finnas. Sen har dom även Volvo bussar. Tryggt.

Sen har jag skog/papper/kartong som är SCA och Billerud. Mat ska förpackas och även allt annat som behövs som industripåsar, medicinförpackning och kaffemuggar. Dom tillverkar även pappersmassa, kartonglådor, virke, pellets, bränsle och så vidare. Tryggaste bransch i min portfölj faktiskt. Efterfrågan finns alltid.

Har även lagt till fina bolag som Nibe och Tesla. Tillverkar framtiden kan man säga. Värmepumpar, solceller, elbilar och massa annat inom energilagring och förbättring. Det finns även bank i portföljen - Avanza och Swedbank. Jag är kund i båda och utdelningarna är fina. Folk tar alltid bolån mer eller mindre och bankerna tjänar i form av ränta och sen massa andra tillval. Avanza får courtage från aktiehandel och lite annat också. Tryggt även här. Man betalar ju på sina lån oavsett om man har pengar eller inte. 

Har även Securitas som jag gillar eftersom dom påminner mig om poliser. Och dom behöver vi. Hade jag kunnat investera i läkare hade jag också gjort det. Securitas ser till att det är tryggt, har bevakningar, förebygger olyckor och mycket annat. Eftersom världen är mer och mer oroväckande så känns det tryggt att äga Securitas. Nu när pandemin är över kommer dom ta tillbaka vinsterna från flygplatssäkerhet. Och folk älskar att flygga. Att förnya sitt pass tar nu flera månader. Securitas är ett trygg aktie att äga just nu som handlas på historiskt låga nivåer.

Sist finns det liten del av Skanska i portföljen. Dom är stora i USA, bygger broar, vägar, fastigheter, vattenverk, kontor, polishus och mycket annat. Tror faktiskt att dom bygger och gräver allt. Ett stort bolag som rullar på bra. Tycker att värderingen borde vara högre, men den är som den är. Stabil och bra aktie. Lägger jag ihop alla mina aktier så får jag över halv miljon anställda, når nästan hela världen, det finns enormt många kunder, bra kvalitet i både produkter och tjänster. Det är även branscher och bolag som är lätta att förstå. Jag tycker det är väldiversifierad aktieportfölj som borde klara alla kriser framöver.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous08 March

    Gäsp... Tråkig portfölj med medioker avkastning. Vad är meningen med din blogg? Finns ju inget unikt här man kan lära sig nått från!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej på dig med. Istället för att skriva hur tråkig min blogg är hade du kunnat iaf skriva vad jag hade kunnat göra bättre.

      Du är faktiskt den första person som skriver så, och jag har haft 335 000 besök på bloggen. Det är okej att skriva vad man tycker.

      Portföljen kan se tråkigt ut men den har levererat bland top 6% av 1400 fonder som finns på Avanza. Jag tycker inte alls att det är dåligt. Det är faktiskt långt mycket bättre. Jag borde jämföra mig med OMXS30 vilket jag gör ofta och även där ligger portföljen långt mycket bättre.

      Meningen med bloggen är ungefär som aktiedagbok. Jag skriver ner mina tankar om bolagen, jag gör beräkningar på rimlig aktiekurs, ger tips till läsare på vad man ska tänka på och hur man kan spara mycket pengar. Bara för en vecka sen skrev jag om slopad karens som många har glömt om...

      Unikt är att jag är enda lönekonsult bland bloggare som kan både aktier, fonder, men även privatekonomi, arbetsrätt, har flera inkomstkällor och ger riktigt bra tips till läsarna.

      Vill du inte läsa behöver du inte det.

      Delete
  2. Anonymous09 March

    Hej! Jag tycker du bemöter en tråkig kommentar på ett väldigt bra sätt. För övrigt finner jag din blogg inspirerande att läsa. Har bl.a. reducerat antalet bolag vilket underlättat en hel del för mig. Keep up the good work:)!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner09 March

      Tack! ❤

      Delete