Sunday, March 6, 2022

Väldiversifierad aktieportfölj del 1



Idag ska vi titta på min aktieportfölj. Ni ser fördelningen bland olika bolag i bilden ovan. Vi ska fokusera oss lite extra på 5 största bolag jag äger och varför. Investor som hamnar på plats nummer ett är ungefär som en fond, dom äger väldigt många olika bolag som ABB, Saab, Atlas Copco, EQT, Electrolux m.m. Jag känner mig väldigt trygg med den. Axfood äger Willys, Hemköp, Eurocash och lite annat. Också väldigt trygg investering eftersom mat behöver vi alltid och det finns få konkurrenter i Sverige. Omvärlden påverkar inte heller Axfood. Dom finns bara i Sverige.

Embracer ser jag snart som Investor fast inom underhållning. Dom äger många olika bolag som skapar filmer, spel, brädspel och merchandise. Antalet anställda växer snabbt, många nya bolag förvärvas och det är väldigt trygg investering och väldigt bra diversifiering. Embracer äger många fina titlar som är kända världen över, det går även rykten att spelbranschen kommer vara hett under 2022-2023.

Fortnox säljer lönetjänster, bokföringstjänster, fakturahantering och massa annat för mindre bolag. Dom har gjort väldigt bra i många år med höjda vinster och försäljning och jag tror det fortsätter så. Jag jobbar själv i lönebranschen och tycker att Fortnox ligger bland bästa bolag inom området. Dyr värdering men också stor potential framåt. Både Fortnox och Embracer meddelat att under 2022 vill dom flytta till stora Stockholmsbörsen och då är pensionsfonder osv. tvungna att köpa in sig. Värderingarna kommer gå upp kraftigt tror jag.

Castellum äger många fastigheter i norden och många har långa kontraktstider. Staten, skolor, myndigheter m.m som hyr gör det till en trygg investering. Bolaget höjer utdelning varje år och har gjort så genom alla kriser. Aktien handlas med 20% rabatt vilket är mer än det brukar, vilket gör till en trygg investering idag och framöver. Väldiversifierad portfölj i Castellum, inflationen gör att fastigheter blir mer värda och räntehöjningar lägger dom på kunder. Tryggt.

Sen finns det nio andra aktier jag äger och dom ska jag gå igenom om ett par dagar. Jag tänker att det man känner sig trygg med mest ska man äga mest. Dessa fem aktier hade lätt kunnat göra bra ifrån sig framöver utan andra. Å andra sidan om man tycker det finns fler fina bolag, varför inte äga dom också? Rätt frågeställning är inte vilket jag ska välja, rätt frågeställning är hur får jag det jag vill ha? Det kan man använda även i affärer, ska jag köpa ostbågar eller pringles? Varför inte båda? :)

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment