Thursday, March 10, 2022

IKEA varnar för högre priser 2022



När jag sist bläddrade i IKEA katalogen såg jag att längs ned stod det att priserna kan bara bli lägre än det som stod i katalogen. Välkommen till verklighet. Mycket högre fraktpriser, problem i leveranskedjorna, mycket högre råvarupriser som stål, koppar, trä och aluminium samt extremt hög elpris har påverkat jätten. Nu pågår det även krig. Vi behöver inte ens prata om löneutveckling för anställda och mycket annat.

Butikerna kommer själva bestämma över hur mycket av kostnaderna kommer läggas på kunden, gör dom inte det så blir det lägre vinst som följd. Hur mycket kommer läggas på kunden? Rykten går att det kan bli mellan 20-30% prisökning på stora delar av sortimentet jämfört med 2021. Jag tror att det kommer definitivt finnas produkter med mycket lägre prisökning och mycket högre.

Denna nyhet om prisökningen har jag hört om för länge sedan när jag minglade på en fest. Tur att vi bytte köket för över 100 000 kronor förra året. Jag tyckte det var dyrt, men nu är det ännu värre. Om IKEA kommer höja priserna så är jag 100% säker på att många andra konkurrenter kommer också göra det. Bolag som Mio, Jysk, EM, Royal Design och andra sitter i samma sits. Dom har kanske redan gjort det.

Bolag som kan gynnas är till exempel skog som Billerudkorsnäs, SCA, Holmen och Stora Enso. Efterfrågan är stor, prisökningarna är redan på väg av SCA och fler kommer följa efter. Det finns även bolag som säljer aluminium som Profilgruppen som har meddelat högre omsättning på nästan 50% samt mycket högre energikostnader. Enligt rapporten stod det att så blir det även under hela 2022. Aktiekursen där stiger fint uppåt.

Sammanfattningsvis så missgynnas bolag under 2022 som IKEA och Nobia, skogsbolag samt andra råvarubolag både missgynnas av högre elkostnader och materialpriser samt gynnas av det dom säljer som papper, aluminium och virke. Bolag som också gynnas av högre priser är till exempel tjänstesektor där man säljer sina kunskaper. På börsen finns det bolag som KnowIT, Fortnox och många andra. Om dom flesta bolag höjer sina priser så tror jag starkt att nästan alla kommer göra det för eller senare. McDonalds cheeseburgare kostar inte 10 kr heller...

*Ett litet tillägg är att väldigt många bolag har nu rapporterat prisökningar. Även inom mat, både Mondelez från USA, Orkla från Norge och nu väntar jag bara på ett meddelande från svenska bolag som ICA eller Axfood. Dåliga tider att spara pengar på hög hemma. Fallande börs gör det inte lättare att spara pengar på börsen... det kommer att vända, frågan är bara när?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment