Monday, September 4, 2023

Du kan göra lika bra jobb som professionella investerare



Inte alla dagar är guld och gröna skogar så här kommer en kort uppdatering om mina aktier och fonder. Aktien Prevas blev såld och pengarna fördelades bland mina andra innehav istället. Fonderna blev sålda helt och hållet med +20% vinst och dom pengarna ska till tillverkning av kortlek och extra amortering av bolånet. Juli avslutades med -3,43% i portföljen vilket är i linje med övrig börsutveckling som föll något mer än så.

I år har det gått ändå helt okej och året är inte slut än. Per den 1 september visar portföljen +3,98% vilket är lågt men bättre än minus. Senaste 3 åren är det +25,49% och sedan start 2018 hela +87,88%. Det är jag väldigt nöjd med.

Om jag jämför min portfölj sedan start 2018 med andra populära och bland dom bästa fonderna som Swedbank Robur ny teknik +46,58%, eller Spiltan aktiefond investmentbolag +91,17%, eller fonden AMF småbolag +71,72% och sist men inte minst Avanza Global +79,32% så ligger min portfölj bland dom bästa som finns där ute.

Det innebär att vanlig privatperson och småsparare kan göra lika bra jobb som professionella investerare som jobbar med det dagligen. Dom har bättre utrustning, kollegor att bolla med, alla nyheter och olika verktyg att jobba med. Enda jag har är sunt förnuft, tålamod, kunskap inom vissa specifika områden och vilja att lära mig, jag lyssnar på andra, följer trender, mönster och läser mellan raderna i VD orden och bolagsrapporter. Det räcker oerhört långt. 

Om jag kan så kan du också. Det är inte svårt. Det är därför jag har skrivit boken Två Månadslöner, för att vem som helst ska kunna ta steget och börja spara. Oavsett om man är 19 eller 55 år ung. Det är inte svårt och man behöver inte 80% av det som sägs ute på tv, nyheter eller rekommendationer från proffs och analytiker. Dom själva oftast underpresterar över tid jämfört med vanlig indexfond. Genom enkla val och sunt förnuft kan man prestera minst lika bra utan avgifter till förvaltarna.

En liten bok, kan förändra hela ditt liv. Mer än så behöver man inte. Själv har jag nu läst över 10 böcker senaste året om sparande och investeringar och lärt mig väldigt lite. Det upprepas samma sak om och om igen i dom flesta av dom. Därför skrev jag egen bok, som lägger ihop mycket på otroligt enkelt sätt och även med tips och trix som ingen annan har tagit upp.

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Anonymous04 September

    Två Månadslöner01 March
    Utdelning på 15%? Behöver nog undersökas lite mer, är du insatt i aktien?


    Anonymous01 March
    Ja det stämmer X -dag 8 på onsdag.
    Kan bli ännu högre framöver.

    Bolaget får flera nya LPG tankers i år.

    På Finansavisens forum lägger de ut Potens fraktrater.

    Hej
    2 an den fick du av mig den 1 mars 23.
    Nu flyger dom.. båtarna drar in 1 mille om dygnet.

    Kanske gått lite fort...90 % i år.
    Detta är svårt.

    "Peter Lynch keep your winners"
    " Winston Håkansons ta hem vinsten.. historien är full av förlorare som aldrig tog hem vinsten."

    ReplyDelete
  2. Anonymous04 September

    Avance Gas.
    Tyvärr ingen Poten idag Labour Day

    ReplyDelete
    Replies
    1. Är inte insatt i rederier men om du vill åt utdelningar och ganska säker tillväxt, titta på Nordic Paper istället. Rederier är svåra att räkna på och svåra att förstå. Kan hända massor som sänker vinsten. Ingen av mina bekanta investerar där just pga svårigheter att förstå och risker som finns.

      Delete