Saturday, September 30, 2023

Vem är Två Månadslöner?



Vem är Två Månadslöner? Jag är nu 32 år gammal, har sparat på börsen sedan 2018, har två utbildningar, den ena är Produktionsledare inom förpackningsindustrin och den andra är Lönekonsult. Just nu jobbar jag som Lönekonsult på ett mindre företag. Är gift, har hund och några mindre fiskar. Några kanske undrar varför ska ni följa min resa och vad är min resa?

Målet från början var att spara ihop en miljon på börsen och få ungefär två månadslöner i utdelningar. Runt 4% är rimlig antagande. Målet har såklart ändrats lite när jag började lägga till fonder i portföljen eftersom fonderna ger inte utdelning. Hemma hos oss har vi nu över 10 olika sidoinkomster, vissa får vi ofta, vissa sällan, men det byggs på kontinuerligt. Vi är redan miljonärer om vi räknar ihop allt vi äger och tar bort skatter och skulder. Så det finns ett och annat jag kan om pengar och hur man sparar dom.

Bloggen har funnits i flera år nu med återkommande inlägg, ungefär varannan dag. Dom handlar om allt möjligt kring sparande, börs och privatekonomi. Jag bor i Småland och har snållännings tankesätt. Att spara pengar är det bästa jag vet, dom ska sparas, amorteras, investeras och för mig personligen ger dom mycket glädje och trygghet. Kanske jag får också gå i tidig pension?

Vi är nästan skuldfria och har funderat på att gå i tidig pension, mellan 50 - 55 år är tanken. Många tittar lite snett på oss när vi säger det högt, men det ger oss bara ännu mer driv för att bevisa att det går och att det är värt att göra så. 

Många äldre i vår bekantskapskrets mår dåligt redan vid 60 års åldern och det finns många människor som inte ens når 67 år. Livet är kort och vi vill spendera vår tid som vi vill, när vi vill. För att göra det krävs några miljoner innan planerad pension och att spara på börsen, på sparkontot och genom extra amorteringar och olika investeringar kan man spara ihop det. Det tar bara x antal år beroende på hur mycket man sparar. 

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Bra insikter du kommit fram till som relativt ung.

    Jag är själv en 53-årig smålänning och vill gå i pension vid 55 år vilket känns som ungefär där du vill vara om 20 år.

    Precis som du skriver är det många av mina bekanta som är helt slut eller t o m redan borta vid min ålder eller lite äldre.

    Hänger du i 20 år till klarar du det enkelt om inte hindren på vägen blir för stora. Själv började jag väl sent, men när jag väl kom igång blev det målmedvetet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Fortsätt och ge inte upp! Det är värt, friheten ska inte underskattas

      Delete
  2. Anonymous30 September

    Du skriver på ett sätt som får mig att tro att ditt modersmål skulle kunna vara slaviskt.

    Czy jesteś Polakiem?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är född i Litauen och flyttade till SE när jag var i barn.

      Delete
    2. Anonymous03 October

      Geografiskt sett en OK gissning då även om jag bommade på språkfrågan!

      Delete
  3. BEHÖVER DU ETT BRÅDSKANDE LÅN ?? Skicka e-post till oss remy.credit111@gmail.com Vi har ett jullån för dig och din familj att njuta av denna semester. Jullånet är nu tillgängligt, vilket belopp du än behöver, vi har ett lån till dig {REMY.CREDIT111@GMAIL.COM }
    Behöver du kredit? Skicka ett mail till oss på remy.credit111@gmail.com
    Hej hur mår du idag ?? Du behöver ett brådskande lån nu under de kommande 6 till 12 timmarna utan stress och förseningar av REMY CREDIT löser alla dina problem idag. Vi ger lån med 1% ränta, vi erbjuder alla typer av lån med snabb service, skicka ett e-postmeddelande för dina akuta lån
    Maila oss så får vi ett lån via e-post {REMY.CREDIT111@GMAIL.COM}
    vi har kredit för dig E-POSTA oss nu för ett snabbt lån remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com

    ReplyDelete