Friday, September 22, 2023

Aktier som jag hade köpt som jag inte äger redan



Idag tänkte jag dela med mig mina tankar om vilka aktier jag hade velat köpa och äga långsiktigt men som jag inte äger idag. Många oftast pratar gott om sina aktier som dom äger och undviker allt annat, men idag går jag igenom en lista på aktier jag hade gärna köpt just nu.

Bland mina favoriter finns det konsultbolaget Prevas och Knowit är också intressant, båda aktierna har fallit kraftigt senaste tiden och konsultbranscher enligt vad jag hört sist går fortfarande bra och dom konsulter jag pratat med säger att endast vissa områden har tufft just nu, men dom flesta kunder fortsätter jobba mer än gärna med konsulterna.

Jag älskar mat och aktier som har något med det att göra. Austevoll Seafood i Norge som säljer lax är väldigt intressant, även Kopparbergs öl och cider, samt Mondelez som säljer Marabou och andra fina produkter. Dessa aktier handlas till attraktiva nivåer, förutom Mondelez. Den är dyr. 

Man måste ha teknik, så här hade jag köpt Nvidia och Microsoft. Jag gillar även spelbolag men här hittar jag bara Take Two som kommer släppa GTA 6 med troligtvis 1 700 kr per spel! Aktien är väldigt intressant. 

Skog är bland mina favoriter, här hade jag nog köpt alla aktier, Holmen, Metsä Board, Stora Enso och Rottneros. Bland bankerna hade jag lagt till Nordnet och SEB. 

I byggbranschen hade jag gärna köpt Skanska. Bland investmentbolag hade jag köpt bara Latour. Gillar även svensk industri och för att vara säker på min investering hade jag köpt bolag som funnits länge som Trelleborg, Alfa Laval, Assa Abloy och Nolato. 

Läkemedel förstår jag inte så undviker alla aktier. Samma med småbolag. Hade inte köpt populära aktier heller, eller dom som totalkraschat. Så ungefär så hade jag fördelat mina pengar och jag tror det hade gått minst lika bra för portföljen som det gör idag med mina befintliga innehav. Jag vill dock inte ha 40 bolag i portföljen, det tar för mycket tid att läsa på dom och det räcker med 10-15 stycken. Mer än så behöver man inte ha.

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Anonymous22 September

    Fina bolag, konjunkturen är sådär dock. Mycket skuld som ska in till höga räntor. Förresten, vet du vad som hänt med DrDividend? MVH David

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, fina bolag men just nu kanske lite dålig läge att köpa mycket. Att sprida köp är nog bäst ifall det går ner mer.

      Dr.Dividend har stängt bloggen. Frågade på twitter och fick svar att det lades ner. Vet ej varför dock, brukar va ont om tid. Många bloggar läggs ner pga det

      Delete
  2. BEHÖVER DU ETT BRÅDSKANDE LÅN ?? Skicka e-post till oss remy.credit111@gmail.com Vi har ett jullån för dig och din familj att njuta av denna semester. Jullånet är nu tillgängligt, vilket belopp du än behöver, vi har ett lån till dig {REMY.CREDIT111@GMAIL.COM }
    Behöver du kredit? Skicka ett mail till oss på remy.credit111@gmail.com
    Hej hur mår du idag ?? Du behöver ett brådskande lån nu under de kommande 6 till 12 timmarna utan stress och förseningar av REMY CREDIT löser alla dina problem idag. Vi ger lån med 1% ränta, vi erbjuder alla typer av lån med snabb service, skicka ett e-postmeddelande för dina akuta lån
    Maila oss så får vi ett lån via e-post {REMY.CREDIT111@GMAIL.COM}
    vi har kredit för dig E-POSTA oss nu för ett snabbt lån remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com

    ReplyDelete