Saturday, September 23, 2023

NIBE på rekordlåg aktievärdering, dags att fynda



Senaste dagarna pratar alla om NIBE, investerare, småsparare, fondförvaltare och analytiker. Aktien gått ned från 138 kr i slutet på 2021 till 66 kr idag. Finns ett och annat anledning till varför. För det första var kursen alldeles för hög på 138 kr och bolaget fick mycket uppsida av temporärt höga elpriser senaste vinter som gjorde att alla fick köpa braskaminer, solceller och värmepumpar. 

Många länder började prata om att stötta folket och hjälpa dom fasa ut gamla värmepannor mot nya. Tyskland och USA skrevs det mest om. Analytiker var skeptiska och började skriva om olika anledningar till att oroa sig. Det kommer ta längre tid än planerat, energipriserna kommer gå ned, nybyggnationer kommer minska och så vidare.

Det är helt rätt, det blir tuffare tider framöver, men ändå både jag och många andra tror på kraftigt stigande tillväxt i både försäljning och vinst i NIBE. Hittade en riktigt bra genomgång av NIBE aktien hos Inderes. En sådan analys hade jag velat skriva varje gång jag analyserar bolag (om jag hade varit arbetslös - visst), men den tiden finns tyvärr inte. Länken slutar på fi, så låter som Finland. Kika in. 

I länken ovan står det att de förväntar sig en vinst på 2,86 kr i år vilket är ännu högre än vad jag förväntar mig på, vilket är 2,82 kr som jag nämnt 17 augusti. Nibes VD är också positiv om framtiden och har sagt flera gånger, vi kan inte skicka tydligare signaler att det går bra och framtidsutsikterna är riktigt goda.

Enligt rapporten förväntar dom sig över 3 kr i vinst nästa år (vilket är snart) och med pris på 66 kr är det PE 22! 22! Kan ni fatta hur billigt det är för NIBE? Sedan 2014 har aktien handlats mellan PE 22-26 för att sedan dubblas i aktiepris på grund av kriget och höga elpriser. Då handlades aktien till PE 50. PE 21,8 var absolut lägsta som NIBE har haft senaste 10 åren. Det är vad aktien kostar just nu. Det lägsta på senaste 10 åren! 

Hur agerar jag? Jag hade som mest +100% i NIBE och när jag köpte fler aktier så ändrades mitt snittpris och blev högre ju dyrare jag köpte. Aktien föll ganska kraftigt senaste tiden och nu ligger jag på plus minus noll. All min avkastning blev utraderad. Eftersom jag tror oerhört starkt på bolaget, har varit och besökt dom, har själv deras produkter så fortsätter jag månadsspara i aktien som ni ser i bilden ovan. Alla blåa pluppar är mina köptillfällen.

Gör alltid egen analys, men kika gärna runt på nätet vad andra skriver om bolaget, ta in så mycket information som möjligt innan du köper aktier. Vad finns det för risker? Potential? Vad tror du själv? Hur agerar kunderna? Ju mer du läser på desto enklare är det att ta ett beslut. Jag tycker att aktien är definitivt köpvärd om man tänker hålla i dom några år eller decennier. 

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous23 September

    Aktien är fortfarande dyr med pe 26 drygt. Jag tror att vinsten kommer att sjunka en del ett par år framåt. Ett pe på 15 är normalt sett över flera år särskilt för ett stort bolag.

    ReplyDelete
  2. Vi får väl se. Jag tror dom har ordrar 6-9 mån framåt.

    ReplyDelete
  3. Anonymous23 September

    Jag ökar också på den här nivån. De har växt i betydligt svårare omständigheter än såhär. Nibe definitivt vind i seglen även om förutsättningarna ser något annorlunda ut än hur det såg ut för något år sedan. P/E 22 är helt klart rimligt för Nibe, jag kan t.o.m. tänka mig att handla dem något högre. Uppemot 50 är dock alldeles för högt =D

    ReplyDelete
  4. Är av uppfattningen att Nibe är ett kanonbolag. Har ändå sålt innehavet. Å ena sidan är jag helt säker på en kraftig tillväxt i kärnområdet värmepumpar, vilket starkt gynnar Nibe. Å andra sidan är jag lite bekymrad över risken för en Electroluxifiering av bolaget på lång sikt. Värmepumpar riskerar att bli en commodity som kylskåp ungefär, och då försvinner marginalen.

    ReplyDelete