Wednesday, September 27, 2023

50% skatt på övervinster



Det är alltid kul att lyckas köpa vid rätt tillfälle, oavsett vilken aktie det är. Swedbank visste jag att aktien inte klarar av att gå upp mer än 220 kr och när mitt innehav kom över 200 kr strecket så sålde jag allt jag ägde i banken. Det var runt februari 2023. Sedan kom priset ned till 185 kr och där hade jag som mål att köpa tillbaka in mig.

Räntorna fortsatte stiga vilket ger banken oerhört mycket pengar från alla med rörliga räntor med viss eftersläpning. Kursen föll ännu mer till 170 kr och där tänkte jag att det är värt risken att gå in med mycket pengar igen, eftersom höga räntor = höga vinster.

Jag minns som idag att det var nån analytiker på DI som sa att det är inte säkert att bankerna kommer tjäna mer pengar på högre räntor. Det gör dom visst, oerhört mycket mer. Jag räknade med 16 kr i vinst för Swedbank i år. Det blir istället 26 kr i vinst per aktie i år. 

Banken har historiskt handlats på mellan PE 8-14 under senaste 10 åren. Vissa säger att bankerna ska inte räknas på PE talet, men det funkar fint så jag fortsätter med det. Absolut lägsta aktiekurs borde därför vara just nu på 208 kr, rimlig kurs på 286 kr och som högst 364 kr. Eftersom många är emot banken, ni vet, böter som återkommer helt från ingenstans, finansinspektioner som hittar fel i banken, politiker som kan när som helst lägga på skatt på övervinster m.m. PE 14 kan vi glömma. 

PE 10 borde därför vara rimlig nivå. Varken låg eller hög. Med vinst på 26 kr i år borde aktien kunna gå upp mot 260 kr i år eller början av nästa år. Då tror jag att jag kommer sälja alla aktier igen. Om banken fortsätter gå bra under 2024 så tror jag att politiker sätter skatt på övervinster som det har redan pratats om innan. Länk här på 50% skatt på övervinster i bankerna mellan 2024-2026 och kanske ännu längre.

Blir det verklighet kan du glömma PE 14 i Swedbank. 

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous27 September

    ” Eftersom många är emot banken, ni vet, böter som återkommer helt från ingenstans” Nej. Swedbank är en bank som i åratal tvättade pengar åt ryska oligarker, indirekta finansiärer åt trafficking, barnporr, droghandel och kriget i Ukraina. Amerikanska finansinspektionen är klar med sin utredning, gav ett par miljarder i böter, deras justitiedepartement har en pågående utredning. Hoppas det kommer att svida rejält.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Känns som att allt är över... för tillfället 😅

      Delete