Sunday, September 10, 2023

Gratis utlandsresa varje år



Dom flesta är ledsna och sura över svag krona, dom vill inte resa eftersom allt är mycket dyrare än för bara ett par år sedan. Innan kunde man byta ut 100 kr mot 10 euro, men idag är det 100 kr runt 8,4 euro. Det betyder att kronan är runt 16% svagare.

Om en utlandsresa kostade 20 000 kr innan så får man betala 23 200 kr för samma resa idag. Sen tillkommer inflation i det landet man reser till, dom har ju också ökat priserna på sina varor och tjänster så räknar jag med 25% dyrare resa idag än under 2021 till exempel. 

Det kommer dock inte begränsa mig att resa utomlands, även om det är dyrt idag så blir det ännu dyrare om 5 år. Jag har som mål att åka utomlands minst en gång om året trots att jag redan varit i Amsterdam och Köpenhamn i år så vill jag åka en gång till under hösten. Denna gånger lite längre bort.

Jag kommer såklart lägga upp en massa bilder på både Instagram och Twitter efter resan, så glöm inte att följa mig där också. På Twitter brukar jag kommentera olika händelser och andras tweets och på Instagram lägger jag upp bilder och skriver ingenting om börsen, vilket är jättesvårt kan jag säga.


Biljetterna är redan köpta och destinationen är Milano, Italien. Eftersom det finns tåg och andra fina ställen runt om så tänker jag även besöka Venedig. För att, varför inte? När jag tittade igenom olika alternativ så hittade jag billigaste biljetterna till just Milano jämfört med andra städer.

Hela resan kommer kosta under 20 000 kr för några heldagar och det anser jag som värt. I priset ingår allt, tåg i Sverige och Italien, flyg, boendet på fina hotell, mat, hunddagis och andra småsaker. 

Eftersom jag har en aktieportfölj som ger över 20 000 kr per år i utdelningar kan man se det som en gratis resa om året. Resten av mitt liv kan jag åka en gång om året utomlands för just pengarna som jag får helt gratis från mina investeringar. 

Därför är det väldigt populärt med aktier och en strategi som heter utdelningsinvestering. Det betyder att man köper aktier som ger utdelning. Bland mina favoriter som ger mest utdelning är Volvo lastbilar, Nordic Paper och Swedbank. Castellum kommer också vara fin utdelare framöver. 

Dom bolag jag nämnt brukar höja utdelningen när det går bra för bolaget och över tid följer det inflation så det betyder även om det blir dyrare i framtiden, utdelningarna blir också högre. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment