Wednesday, September 20, 2023

Börsen kommer återhämta sig



Nu är sommaren över och dom flesta investerare är tillbaka från sina semestrar. Även dom som har haft sen semester eller väldigt lång semester. Det betyder att nu är det mycket mer fokus på börsen än under sommarmånaderna. Det betyder fler insiderköp, fler analyser, fler bolag som upptäcks och sprider positiva signaler som lockar andra investerare att köpa in sig.

Jag har märkt på sociala medier och nyheter att många olika VD på börsen köper in sig i sina bolag. Många som sitter i styrelsen har börjat handla aktier och det visar positiva signaler om börsen. Dom vet mer än vi gör och om dom köper så borde det vara prisvärt. Hellre lyssna på VD eller styrelseordförande än på någon på Facebook.

Bland mina aktier ser jag många undervärderade bolag, några få som är dyra. Det visar mig att marknaden tror på tappade vinster framöver men det har vi väntat på sedan januari 2022. Den kom aldrig. Lite kanske i vissa bolag. Ärligt talat tror jag inte det kommer, det känns som mjuklandning i ekonomin och återhämtning är på väg.

Det beror helt och hållet vad man investerat i. Många investerare är förbannade på fastighetsbranschen, spelbranschen och populära aktier som gått ned med minst -50%. Klart det svider. Har man dock bättre diversifiering så har 2022 och 2023 varit någorlunda bra år ändå. 

Ibland får jag tankar att sälja allt och göra något annat med pengarna, men vad ska man göra med dom? Åka jorden runt? Och sen? Jobba kvar till 68 år? Jag hellre avstår några saker idag för att kunna njuta av mitt liv mer sen. Mitt liv hade inte ändras så mycket mer om jag hade haft 100 000 kr extra på kontot idag eller 500 000 kr. Egentligen är det inte mycket pengar. En ny bil kostar mer än så.

Börsen ska inte underskattas. Över tid kan man bygga enorm förmögenhet, alla kan bli miljonärer, man behöver bara spara några tusen i månaden och 15-20 år senare är man miljonär. Någon tusenlapp kan dom flesta avstå per månad. Runt 90% väljer dock att spendera dom pengarna på onödiga saker och endast 10% sparar i aktier

Två Månadslöner

10 comments:

  1. Anonymous20 September

    90%? Vad snackar du om. Måste komma med källa när drar sådan sak. Undviker ert råd. Ni låter som en sådan på Facebook.

    Också du kan tjäna 10.000 på några månader och inte år. Som SAAB. Där kommer en lätt tjäna 10.000

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag la till en länk bara för din skull. Det är SCB statistik från juni 2022. Där står det följande:

      Hushållssektorns ägande av aktier på svenska marknadsplatser uppgick till 1 123 miljarder kronor vid utgången av juni 2022 fördelat på 1,15 miljoner aktieägare... vilket innebär att ungefär var tionde svensk är aktieägare med en portfölj på minst 501 aktieposter i ett och samma bolag. Antal personer i Sverige juli 2023: 10 548 336 st + ungefär 1 miljon oregistrerade enligt vad jag hört sist från Skatteverket som få pratar om.

      Det är helt upp till dig hur du gör.

      Delete
    2. Syns sparande i kapitalförsäkring där? För individen är ju inte ägare av de innehaven. Euroclear visar att det finns nästan 2,5 miljoner unika aktieägare i Sverige. Både personer och institutioner. Sen har du familjer där tex ena parten står för familjens sparande, vilket vrider statistiken ytterligare.

      https://www.euroclear.com/sweden/sv/nyheter-och-insikter/pressmeddelanden/Okat-antal-aktieagare-i-Sverige-trots-turbulent-ar-pa-aktiemarknaden.html

      Delete
    3. Det är alltid lurigt med statistiken. Oavsett vad det handlar om. Tittar man på bara Avanza så har dom 1,8 miljoner kunder. Lägger man på alla kunder på alla storbanker, konkurrenten Nordnet 1,8 miljoner och alla nischade sparplattformer, så tror jag själv mer på 4 miljoner. Frågan är hur dom räknar...

      Delete
    4. Euroclear är ju bolaget som håller alla svenskars aktier. Så deras siffror bör vara säkra och tillförlitliga. Men ja, statistik är klurigt ibland

      Delete
    5. Kan man se antalet som gör det? Ska kolla.

      Delete
  2. Anonymous20 September

    Till Anonymous. Ja, det är väldigt lätt NU att säga att SAAB är en aktie att satsa på. Men hur länge? SAAB konkurrerar med andra försvarsföretag om samma kompetenser och samma inköp av materiel för att bygga sina produkter. Det är en supertrång sektor! Hur kul var det att äga SAAB när de inte lyckades sälja någonting utanför Sverige, samtidigt som det finns riksdagsbeslut på att vi måste ha inhemsk tillverkning av vissa produkter (flygplan och ubåtar) av försvarsstrategiska skäl? SAAB har gått på knäna länge, men för 1,5 år sedan så fick världen tragiskt nog upp ögonen för att alla inte är så snälla som de gör sken av.
    Nej, jag äger inte SAAB. Jag har genom åren analyserat om jag ska investera eller inte och alltid kommit fram till att det är för osäkert för mig och mitt mående. Andra drar andra slutsatser på samma infounderlag.

    Spargrisen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med Spargrisen här, därför avstår jag liknande branscher som oljesektor och flygbranschen. För osäkert.

      Delete
    2. Fast "anonym" skulle ju inte följa två månadslöners råd, vilket är att investera på börsen. Så det innebär ju att han inte heller kommer investera i Saab.
      Skulle jag äga försvarsaktier så hade jag nog satsat på nåt amerikanskt.

      Delete
  3. BEHÖVER DU ETT BRÅDSKANDE LÅN ?? Skicka e-post till oss remy.credit111@gmail.com Vi har ett jullån för dig och din familj att njuta av denna semester. Jullånet är nu tillgängligt, vilket belopp du än behöver, vi har ett lån till dig {REMY.CREDIT111@GMAIL.COM }
    Behöver du kredit? Skicka ett mail till oss på remy.credit111@gmail.com
    Hej hur mår du idag ?? Du behöver ett brådskande lån nu under de kommande 6 till 12 timmarna utan stress och förseningar av REMY CREDIT löser alla dina problem idag. Vi ger lån med 1% ränta, vi erbjuder alla typer av lån med snabb service, skicka ett e-postmeddelande för dina akuta lån
    Maila oss så får vi ett lån via e-post {REMY.CREDIT111@GMAIL.COM}
    vi har kredit för dig E-POSTA oss nu för ett snabbt lån remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com

    ReplyDelete