Tuesday, September 12, 2023

Lite kort om Law of Sucess



Idag blir det några tankar kring 8:e boken "Law of Sucess" by Napoleon Hill som jag läst i år. När han var ung så gjorde han massor av intervjuer med till exempel diplomater, ledare och framgångsrika personer. Det han kom fram till beskrev han i boken så här kommer lite kortfattat om vad som är viktigaste för att lyckas i livet.

Framgångsrika personer vet vad dom vill och har det framför sig. Till exempel en post-it lapp på kylskåpet, nedskrivna mål, tydliga överenskommelser med sin partner eller varför inte en dröm som man tänker dagligen på. Jag själv vet exakt vad jag vill och hur jag kommer nå det. Närmaste målet är år 2025 och det är att vara skuldfri (förutom CSN som är mest förmånliga lån man kan ha).

Smarta personer umgås mest med andra likasinnade. Eller ännu bättre, med smartare och mer framgångsrika personer. Även Warren Buffett (nästan rikast i världen) sa det på en intervju, gift dig med någon som är smartare än du. En smart partner kommer lyfta upp dig och även du kommer lyckas. Samma gäller vänner.

Föräldrarna säger alltid att man inte ska umgås med den killen eller tjejen för att den kan göra dålig inflyttande på dig. Varför säger dom inte, umgås med honom/henne istället som är framgångsrik? Jag försöker umgås med duktiga personer och personer jag gillar eller lär mig mycket av. Det ger mig glädje, inspiration och jag lär mig alltid något. 

Sist kan man nämna att framgångsrika personer vill växa hela tiden tills dom når sitt mål. Det har jag tycker jag. Jag har växt oerhört mycket sedan jag börjat min resa till ekonomiskt oberoende. Även om jag tittar år för år så har jag utvecklats oerhört mycket. Nästa år borde vara ännu bättre om jag fortsätter så. 

För att sammanfatta lite så behöver du vara smart och umgås med andra smarta personer. Ha tydliga mål. Spara och investera. Ha tydliga drömmar och tänka igenom hur du kan nå dit. Fokusera dig till 100% på det du vill uppnå. Gör mer än det förväntas av dig både på jobbet och utanför. Tålamod. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment