Saturday, September 2, 2023

Rusta ska börsnoteras (IPO) 2023-2024



Rusta. Ett bolag som jag aldrig mer handlar hos. Senast jag var där var några år sedan och det finns ingen speciell anledning till varför. Jag tror jag har slutat gå dit för att det är ett lågprisvaruhus, kvalitet på varorna är sådär och allt dom säljer kan man hitta i andra affärer till bättre priser. Tycker inte att dom har något unikt att sälja till mig.

Har haft klasskamrater som har jobbat på Rusta och i vissa perioder går det tydligen väldigt bra, som att sälja julstjärnor långt innan julen börjar. Hur det går för bolaget som helhet är det lite oklart. Konkurrenterna till Rusta är bland annat ÖoB, Dollar Store, Clas Ohlsson och liknande butiker. 

Nu vill Rusta börsintroduceras och först nämnde dom potentiell notering år 2014. Dom fick skjuta upp sedan till 2016. Nu tänker dom att göra börsintroduktionen Hösten 2023 eller 2024 vore en möjlighet. Ägarna: Fasetten AB (Ägs till hälften var av Bengt-Olov Forssell och Anders Forsgren) äger drygt 80 %. 

Rusta är en känd varuhuskedja vars idé är att erbjuda ett brett sortiment av funktionella och trendriktiga hem-, och fritidsprodukter som ger många människor mycket för pengarna. Om du hade frågat mig så är det varken populärt att gå dit eller att dom har brett sortiment. Trendiga produkter? Nja. Fritidsprodukter? Senast jag var där hade dom några få skor, fleecetröjor och dumbells. Enligt mig är det liten, osmaklig butik som borde vara nära konkurs. Är imponerad att dom finns kvar efter så många år.

I juli 2015 säger VD Göran Westerbrerg "I dagsläget finns inga planer på en börsnotering. Nu fokuserar vi på vår utlandsetablering". En eventuell notering verkar i alla fall ligga väldigt långt fram i tiden. Den sista augusti 2023 avslöjade Di att en börsnotering av Rusta är aktuell igen och att Carnegie är rådgivare som fått uppdragen att sälja in Rusta till potentiella investerare. VD Göran Westerberg bekräftar för Di att en börsnotering är i spel igen.

Noteringsplanerna ska enligt Di:s uppgifter ha blivit aktuella igen dels på grund av generationsskifte och dels för att Tokmanni köpt Rustas konkurrent Dollarstore för 2 miljarder kronor.

Rusta nådde drömgränsen 10 miljarder i försäljning under senaste räkenskapsåret, ungefär som norska Europris. Enligt mig borde PE talet hamna som konkurrenterna på ungefär 11, men då behöver vi först veta vinsten för senaste året vilket vi inte har. 

Kommer jag investera i Rustas börsnotering år 2023-2024? Aldrig. Ingen jag känner går dit och handlar. Ärligt talat, när har du handlat senast på Rusta? 

Två Månadslöner

9 comments:

  1. Anonymous02 September

    Var på rusta igår och köpte 3 liter vinter-spolarvätska för 29:-(39:- på Biltema), cheez doodles för 95kr/kg( jämfört med 165 på Hemköp) och prickbort avfettningsmedel 1l för 69, hittar inte liknande avfettningsmedel för under 100:-. Såg på kassan att många köpte för över 500:-.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man får jaga dom billigaste varorna. Känner några som åker butik till butik för att spara pengarna på det viset.

      Delete
  2. Anonymous02 September

    Jag avskyr Rusta och liknande prylkedjor vars enda affärsidé är att sälja massproducerad Kina skit av dålig kvalitet. Känns så otidsenligt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmm... gillar inte heller det. Men jag tror många har kämpigt ekonomiskt och handlar just på Rusta, ÖoB och liknande butiker.

      Delete
  3. Kommer ihåg i min ungdom när det gick rykten om att Rusta var sammankopplat med Livets ord. Tror det visade sig att det var en illvillig konkurrent som skapat dem.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous07 October

      Prissättningen är A och O. Låt ALLA som tecknar få minimiantalet aktier och få en nöjd skara aktieägare. Låt bli att sätta för höga prisintervall, Carnegie har väl gott rykte i dessa sammanhang?

      Delete
    2. IPO närmar sig med stormsteg.

      Delete
  4. Anonymous17 October

    Två månadslöner ute och cyklar igen

    ReplyDelete