Wednesday, September 6, 2023

Gör så mycket du bara kan själv



För att spara oerhört mycket pengar så rekommenderar jag att göra det mesta själv. En vanlig snickare till exempel tar minst 500 kr + moms i timmen. På en dag kan det bli närmare 5 000 kr och kommer det två stycken så är det 10 000 kr om dagen som man får betala. Oavsett vad det handlar om.

Även om det tar dig en hel vecka för att göra samma sak som två snickare gör på en dag så är det fortfarande billigare för dig att göra det själv, såklart om du kan göra det själv. Man kan dock faktiskt mer än man tror.

Själv har jag bland annat byggt odlingslådor, staket, grind, utetrappor, utedusch, växthus, veranda, stor isolerad hundkoja, hundgård, målat om inne i huset, tapetserat, bytt golv, bytt hela köket och en massa andra saker. Det hade kostat mig enorma summor om jag hade anlitat någon annan.

Allt kostar och det som är färdigbyggt när man köper brukar kosta extra mycket. Oavsett om det är odlingslådor eller färdig växthus, nytt kostar mycket. Man kan lätt halvera kostnaden via enkla vardagliga beslut.

Köksstolar som jag ville ha kostade 600 kr styck på IKEA. Jag köpte på facebook, precis som nya, 150-200 kr styck. Istället för 2 stolar i affären fick jag alla 6. Istället för nya golfklubbor för 1500 kr styck så köpte jag begagnade på second hand för 100 kr styck. Vad spelar det för roll för mig som är amatör, jag vet ju ingen skillnad ändå och det funkar utmärkt. Golfbollen har ju inte förändrats senaste 20 åren.

Mobiltelefon har jag inte köpt sedan 2011, jag antingen ärver den från någon i familjen som inte vill ha den längre eller får en ny i present. Att lägga flera tusen på ny mobiltelefon tycker jag är för mycket. Eller kanske inte för dyrt men inte värt enligt mina uppfattningar. Man kan spara enorma summor genom enkla vardagliga beslut. Dom flesta kan lätt spara 10 000-tals kr varje år. Nyckelordet är ALLA kan spara och om man är anställd, till och med LÄTT. 

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Anonymous06 September

    oj, golfbollen har inte ändrats på 20 år? finns faktiskt ett youtubeklipp där dom testar 20 år gamla bollar mot nya och det är skillnad:) sedan om en med 10+hcp känner någon skillnad vet jag inte. Men jag som haft 4 i hcp känner skillnad på boll och boll iaf.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner06 September

      Då vet vi det, men jag som amatör märker ingen som helst skillnad. Har köpt golfklubbor från Second hand för 20 kr st och en massa bollar för 1-2 kr st. Har haft kul med dom ändå.

      Delete
  2. Intressant inlägg och jag håller med i mycket. Man sparar ofta på att göra saker själv och de man klarar av att göra ordentligt kan man såklart göra själv. Viktigt att veta sina begränsningar dock säger jag som är i fastighetsbranschen.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner07 September

      Precis, vissa personer har tummen mitt i handen xD

      Delete
  3. Eller hur! Man kan mer än man tror också. Vi tänkte anlita en golvläggare till att lägga in nytt köksgolv och golv i hall, men guess what? Nu gör vi det själva och det går hur bra som helst, och oj vad med pengar vi sparar på det.
    Ha det gott, och heja där!
    Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner07 September

      Precis! Har gjort själv saker jag trodde aldrig att jag kan! Bara googla och kolla på youtube, prata med andra så löser man det. Dock ska man inte göra el eller vatten själv! Man ska veta exakt vad man gör och hur det påverkar bostaden! Man vill inte skada sig eller i värsta fall skada andra! Tack och detsamma Anneli!

      Delete