Wednesday, March 6, 2024

Söder Sportfiske, konkurrenter gått omkull



Många av oss älskar att fiska, jag är inte emot det heller. Dock är jag inte proffs på något sätt och när jag köper fisketillbehör så håller dom otroligt många år för mig. Jag får napp oavsett om mina fiskedrag är nya eller 10 år gamla. Oavsett om de är från proffsbutik eller Biltema. Att följa trenden och köpa det som är populärt är inget jag behöver. 

Vill du investera i en fiskebutik så är det Söder Sportfiske på Avanza som kan vara en okej investering. Bolaget noterades under glödhet 2021 och sedan dess har aktien halverats. Dock är det mer rimliga nivåer just nu. Vinstutveckling är det som oroar mig, växer det eller inte?

Vinsten steg från 2014 till 2020 och då var det som max 1,4 kr i vinst. Sedan dess har vinsten fallit rejält. 2021 blev det 1,1 kr, år 2022 blev det 0,2 kr och år 2023 blev det 0,68 kr per aktie. Styrelsen vill dela ut 0,60 kr, så nästan hela vinsten. Försäljningen under 2023 har ökat med endast 2,1%. VD berättar:

Vi avslutar året med ett finansiellt ljummet kvartal, men med stora operativa framgångar. Sportfiskemarknaden i Sverige befinner sig i ett speciellt läge där utslagningar och aggressiva satsningar sker parallellt. Flera av de aktörer som länge varit bland våra tydligaste konkurrenter har under året gått omkull eller lagts ned samtidigt som ett par andra spelare annonserar och rabatterar aggressivt. 

Vår tydliga ambition är förstås att växa även i en utmanande marknad, men med uppskattningsvis halva den svenska e-handelsmarknaden gäller det då att vi gör helt rätt saker, varje dag. Långsiktigt tror vi precis lika mycket på de underliggande drivkrafterna i form av en förflyttning från fysisk handel till e-handel och ett ökande intresse för outdoor i allmänhet och fiske i synnerhet men det har tagit längre tid än vi trott för marknaden att vända.

Jag tror personligen att dom flesta vill åka till affären och klämma på produkterna. Man vill hålla i fiskespön och leta efter nyheter. Online kan man köpa vissa saker, men långt ifrån allt. Känns inte rätt. Jag håller inte helt med VDn, jag tror att folk som vill fiska har otroligt lite tid för det. Nu händer det otroligt mycket för många och folk hinner inte spendera tid med familjen, laga mat, jobba, handla och följa sina nyheter i mobilen. Att fiska, det har man oftast inte tid med. 

Rimlig värdering? Jag hade funderat på att köpa vid 15, kanske 20 kr. I skrivande stund kostar aktien 30 kr. Dyrt med tanke på den låga vinsten. Även om den återhämtar sig till 1 kr i vinst så är det ändå riktigt dyrt. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment