Saturday, March 2, 2024

Vecka 9 Sakta men säkert framåt i aktieportföljen



Otroligt vacker aktieportfölj eller hur? Detta har jag byggt över 6 år (7e året i år), investerat lika mycket pengar i varje bransch och sedan växte den lite hej vilt och vissa branscher blev något större än dom andra.

Det blev 17 aktier som jag verkligen gillar och vill äga. Vissa aktier som står ut i mängden är stora kända bolag som Volvo lastbilar, Investor som är mest ägda investmentbolaget på Avanza, Axfood som äger bland annat Willys, SCA som är Europas största skogsägare, Take Two Interactive som tillverkat spelet GTA och Castellum, bland dom bästa fastighetsbolag i Norden.

Portföljen har passerat 100% sedan start inklusive alla utdelningar och jag kan säga att det som skrivs i böckerna stämmer. Man dubblar sina pengar varje 7-8e året. Ibland fortare om man har tur, ibland lite senare. Men det gör man.

Sedan jag började 2018 gick portföljen sakta uppåt, år 2020 blev det covid krasch och all tillväxt försvann. Sedan botten gick det otroligt starkt fram till 2022 och följde en mindre nedgång igen. Sedan dess har mina aktier stått stilla mer eller mindre. Lite plus lite minus och senaste 3 åren är portföljen bara uppe med +12%. Under tiden fick jag även lite utdelningar.

Det svängde ibland rejält i portföljen, aktier som gick dåligt gick otroligt dåligt och aktier som gick bra, ja, dom gick upp mycket mer än någon kunnat tro. Nu är alla otroligt positiva kring Volvo (det är inte jag) och otroligt negativa kring Nibe, alla tror på samma eller till och med lägre vinst i år jämfört med 2023. Låter det rimligt? Nej, jag tror dom kommer prestera bättre än alla tror.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment