Thursday, March 28, 2024

Jag kommer aldrig betala av huslånet



Jag skrev på twitter för något år sedan att det är 35 månader kvar tills bolånet är borta. Nu kan jag säga att det är ENDAST 9 månader kvar! 9! Helt sjukt! Snart är bolånet borta! En dröm som många har men få uppfyller. "Jag kommer aldrig betala av huset" säger dom flesta. Klart du kommer inte göra det med den inställningen. 

Det ska vara full fokus att betala av den. Det är då du äger bostaden och inte bostaden som äger dig. Eller rättare sagt banken som äger dig och din bostad. Om jag kan göra det med vanlig lön och inom 10 år så kan dom flesta göra det under sin livstid. Utan problem! 

Under min livstid har jag träffat en och annan pensionär som gick i pension och har sparat några hundra tusen. Det kommer inte räcka, det måste vara mer. Ett sparande kan vara amortering på huset, sparkonto, aktier, fonder, vad som helst egentligen som stiger i värde. Ett par hundra tusen idag räcker knappt till ett nytt kök. 

Om jag hade gått i pension idag hade jag nog velat ha ett par miljoner på kontot, minst. Ungefär 20 000 kr i månaden borde man klara sig med och det är ungefär 250 000 kr per år. En miljon räcker i 4 år, två miljoner i 8 år. Så har man 2 miljoner, så kan man lägga allt på sparkonto till exempel som ger 4%, vilket är 56 000 kr efter skatt på 30%.

Du tar ut pengar varje månad och dom växer varje år. Det kommer räcka ännu längre än 8 år och det är nästan noll risk. Inflation är nog största risken här, men med hög inflation är det höga räntor och med höga räntor är det hög ränta på sparkonto, så då är det låg risk eller ingen risk.

Själv satsar jag på 10 miljoner i sparande när det är dags för mig att gå i tidig pension. Då vill jag grovt räknat ha avbetald hus som är värd 3 miljoner, avbetald hus nummer två (eller lägenhet på ett värde på 2 miljoner), runt 3 miljoner på börsen och ett par miljoner säkrade på till exempel sparkonto. Ungefär 50% låsta i fastigheter och 50% likvida medel som jag kan ta ut när som. Borde räcka länge, eller?

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous28 March

    Jag vill också ha 10 mille. Men allt kommer mer eller mindre vara investerat förutom några 100k kanske som får ligga på nåt räntekonto. Dock "bara" 1.7m i lån på ett hus värt drygt 4 miljoner.

    dom 5500kr som bolånet kostar varje månad är jag inte orolig över, kör faktiskt ett amorteringsspar i preffar iställte för att amortera. Så just nu täcker vi ca 3 månadsräntor med utdelningarna därifrån. Jag känner inget behov av att amortera bort huset även om möjligheten finns redan nu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så länge det funkar för dig och din familj så låter det som en bra plan ☺ Det ska kännas rätt. Det finns inget absolut bästa sättet att spara pengar på.

      Delete
  2. Glöm bara inte att det finns ett live också. En dag har du mycket pengar, men vet inte vad du skall göra med de när du blir för gammal (för att det skall vara roligt att spendera allt).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samma gäller om man lever till 110. Tänk om man har spenderat allt fram till 65 års åldern och sedan leva 45 år till som fattigpensionär.

      Delete