Friday, March 8, 2024

Investmentbolag inom lax - Austevoll Seafood



Austevoll Seafood är en norsk aktie som har stigit nästan +10% under rapportdagen den 28 februari. Jag har följt aktien något och det är på grund av att aktien är ett investmentbolag som är verksamma inom fiskindustrin. Jag älskar allt som har med mat att göra och aktien är intressant för mig, även om jag inte äger några aktier själv.

Bolaget äger och driver flera fiskefartyg och förfogar över konserverings- och frysanläggningar. Utöver består verksamheten av odling av lax och öring, samt försäljning av fiskolja och övriga havsprodukter. Störst verksamhet återfinns inom Europa samt Sydamerika. Bolaget har sitt huvudkontor i Storebø.

Austevoll äger Leroy Seafood, Austral Group, Foodcorp Chile, Br Birkeland och Pelagia Holding. Eftersom aktien var nerpressad på grund av extra skatter som Norge skulle implementera för fiskeindustrin, så trodde jag på fina resultat, aktien har ju stigit rejält eller hur?

När jag läste rapporten så tyckte jag att nästan ALLT var dåligt i rapporten. Varför steg aktien? Ingen aning. Det jag ser är: Utdelningssänkning till 4,5 nok från förra årets 5,5 nok. Vinst per aktie föll från 9,9 nok till 1,3 nok. Delvis på grund av den enorma skatten. Skulden i bolaget har också ökat från 5,1 miljarder till 6,7 miljarder. Varför skulle aktien stiga?

Marginalerna har också minskat trots att bolaget sålde mer än året innan. Austevoll har 5,5 miljarder i kassan. Bolaget säger att finanserna är starka och kassaflödet också är det. Delvis håller jag med, dom kan betala tillbaka nästan hela skulden. Varför lånade dom ännu mer istället? I dagens klimat vill jag gärna se minskning, inte ökning. Känner mig väldigt förvirrad. Vissa enstaka saker är bra i rapporten, andra mindre bra. Jag avstår sådan investering som jag har lite svårt att förstå.

Extra skatterna till staten är också en orosmoln som jag inte gillar. Det äter ju upp vinsterna. Kommer dom någonsin tillbaka till 10 nok i vinst per aktie? Svår fråga. Avstår så länge.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment