Friday, March 22, 2024

Jag köpte inget under en månad – så mycket sparade jag



Många pratar om shoppingfri dag eller vecka, men hur många klarar av att inte köpa något alls i en hel månad? Det ville jag testa. Enda jag köpte var mat och bränsle för att kunna åka till jobbet. Maten är nödvändighet och här går det bara inte att sluta konsumera. Men allt annat sa jag nej till - i en hel månad!

I februari fick jag lön. Den 23e för att vara exakt. Jag överförde i stort sett allt till sparkontot. Det jag behöll är ungefär vad jag behöver, vilket var 6 000 kr. Alla räkningar var betalda och nästa gång dom kommer är i slutet på mars. Kan man undvika alla frestelser i en hel månad? Det var svårt.

Jag vill ju också göra saker, gå på olika aktiviteter och shoppa lite här och där. Med det jag hade på kontot visste jag att det inte skulle kunna gå ihop. Gör jag det ändå, så kan jag inte köpa mat senare. Då behövde jag improvisera.

AW på jobbet? Ja, tack. Friskvårdsförmån? Ja, tack. Jag passar gärna på och går till gymmet och bad. Massage? Det hade inte varit dåligt. Vi har hund, det är bara gå ut så mycket som möjligt, helst ut i skogen. Har hela skåpet med brädspel att sysselsätta mig med. Läsa böcker, lyssna på youtube, spela spel, virka till och med har jag provat! 

Dagarna gick och det blev en vana. Att inte köpa något alls. Vill jag ha den prylen jag såg? Ja. Behöver jag det? Nej. Då köper jag inte det. Har även besökt second hand och hittat gamla brädspel som jag inte kunde säga nej till. Det var superbilligt och jag betalade med mynt jag hade i fickan. Så pass billigt kan man fynda. Var förvånad att det var mycket folk, inflationen har nog bittit sig fast bland många.

Snart är det lön igen och egentligen spelar det inte så stor roll för mig längre. Oavsett om det är 10 000 kr, 30 000 kr eller 50 000 kr som kommer in. Jag har så bra koll på mina utgifter och jag har så pass bra kontroll över mig själv att jag klarar mig på vilken lön som helst. Det är inte pengarna som inte räcker till för många. Det är kontroll över sig själv och sina behov.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous23 March

    Avsätter pengar till konsumtion vid varje lön. Jag tror att bästa strategin för god ekonomi är självkännedom och koll.

    ReplyDelete
    Replies
    1. balans i livet kanske? Därför finns det ett ord som heter lagom.

      Delete
  2. Anonymous23 March

    Tänk om alla skulle sluta att helt konsumera! Då skulle bolag som Embracer och typ Nibe gå ännu sämre än dom redan gör

    ReplyDelete
    Replies
    1. helt rätt, om alla hade varit som jag hade hela världen stannat och ännu fler gått i konkurs. Samtidigt måste vissa köpa spel och nibe pannor. Födelsedagar, tråkiga vintrar, ledigheter osv då köper man något kul för sig själv eller andra. GTA 6 kommer jag köpa t.ex. osv. Går pannan sönder eller vattentank så köper man såklart Nibe produkter. Det går inte att vänta med det, värme måste man ha.

      Delete