Wednesday, May 15, 2024

40 000 kr i sidoinkomster - varje år



Våra sidoinkomster går bra, enligt min prognos för 2024 så kan det bli mellan 30 000 - 40 000 kr. Det beror helt och hållet på om mina planer går igenom i vissa områden. Därför så stor skillnad. Jag har mycket nytt i pipeline i år och jag tror att vi kommer ha mellan 15-16 olika sidoinkomster i slutet av året. När jag säger vi så menar jag mig själv och min fru, vi båda har olika sysselsättningar på fritiden som ger oss lite extra pengar då och då. 

Kan du göra det? Självklart! Alla är duktiga på något och om du inte är det, det är inga problem! Jag själv kunde ingenting, inte ens prata svenska. Jag skrev om det i boken Två Månadslöner. Där skrev jag om bland annat min resa från 0 kr till 1 miljon på 7 år! 

Såklart vill jag inte ha 1 miljon på kontot, det är både farligt och inflationen hade ätit upp det. Dom pengarna användes för att betala tillbaka huslånet. Att äga sitt boende är få som kommer uppleva. Dom flesta drömmer om att göra det fram till pension och få lyckas. Här sitter jag, som inte ens är 33 år och äger min bostad. Ibland är det till och med pinsamt att säga det högt. Många blir avundsjuka.

Varför ska jag känna mig dåligt? Jag har jobbat i många år, sparar, gjort smarta köp, undvikit onödiga saker och inte slösat. Jag har till och med lärt mig investera dom få hundralappar jag hade då och över tid har det vuxit. Dom flesta kan göra det men slösar istället på saker som knappt ger någonting.

Har du inga kunskaper, lär dig något nytt! Det är inte så svårt som du tror. Man kan lära sig det mesta, vissa saker är svåra, men det mesta är bara roligt. Titta på vad andra gör och prova det själv. Jag hade noll koll om bloggandet, men när jag såg min bloggkollega Kronantillmiljonen tjäna 10 000 kr varje månad från bloggen blev jag också nyfiken. Nu tjänar jag inte 10 000 kr, men runt 1 000 kr får jag in varje månad. 

Dock tjänar jag runt 2 000 kr från övriga sidoinkomster varje månad som han inte gör det. Det även växer snabbt varje år och jag såg att hans bloggintäkter har kraftigt minskat istället. Det är alltid bra att hitta någon man ser upp till och göra sin egen grej, fast på ett annorlunda sätt. Det som funkar för mig betyder inte att det kommer funka för någon annan, men under resans gång hittar man sin egen nisch.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Godmorgon i Stugan!
    Att äga sitt boende fritt utan lån är guld värt. En sådan frihet. Bra jobbat där! Jag håller med dig, alla gör olika val i livet och den där svenska avundsjukan är grotesk. Man skall heja på varandra och se sådana som lyckas som inspiration precis som du gjorde.

    Det är sådana här inlägg som gör din blogg så läsvärd. Du skriver om det verkliga livet och dina tankar därom.

    Ha en fortsatt fin dag!
    Anneli

    ReplyDelete
  2. Anonymous15 May

    Är så trött på såna här skräpartiklar utan minsta lilla antydan till något konkret.. Hela nätet är översvämmat av sånt här.. "Lär dig nåt nytt o tjäna pengar" Jaja.. tack för tipset 😂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har nämnt många gånger om vad man ska göra, bland annat hundklippning, försäljning av fiskar, växter, bloggskrivande, samarbeten osv. Det kommer snart en lista på allt vi har som är konkret. :)

      Delete