Monday, May 13, 2024

Kommer aldrig köpa aktier igen



Sista aktierna är köpta under senaste dagarna och från och med nu köper jag inga fler nya aktier. Fyller inte heller på befintliga innehav. Kanske kommer sälja eller minska i någon aktie istället. Nu får det räcka. Har storhandlat aktier varje månad i snart 7 år. Nu får aktierna växa av sig själva.

Om något skulle hända i mina innehav så får jag omvärdera då och anpassa mig. Det kan bli en nyemission, vissa bolag kanske köps ut från börsen eller en aktie stiger otroligt mycket och blir väldigt övervärderad. Har funderat även på att byta ut Securitas mot Latour eller Billerud mot något annat, tycker dom har presterat lite lågt jämfört med vad jag hade hoppats. Vi får se.

Från och med nu och framåt tänker jag köpa bara fonder och ETF:er (det är samma sak som en fond, enda skillnaden är att man behöver inte vänta 1-2 dagar tills det syns på kontot). ETF kan man handla direkt och ser på kontot direkt, precis som en aktie. ETF har fler kostnader än fonder, men dom brukar vara relativt låga, även om man lägger ihop allt. Placera hade en bra förklaring på vad är en ETF.

Varför behöver man köpa ETF, det finns ju hundra olika fonder att välja mellan? Sant, men i mitt fall vill jag investera i Indien. På Avanza till exempel är det få fonder och alla är väldigt dyra. Dom tar nästan 2% i avgift. En ETF hittade jag för 0,19% i avgift + courtage och valutaväxling på 0,5%. Mycket billigare än billigaste fonden som finns därute på 1,88%. Nästan alla är på över 2%.

USA till exempel finns det massor av, både fonder och ETF:er. Jag föredrar en fond här, eftersom det kostar bara 0,21%. Andra föredrar ETF:er, för att vissa av dom har utdelning, vilket är roligt att få. Vissa kanske lever på utdelningar och ser det som inkomst. Det kanske även jag kommer prova framöver.

Indien ETF jag valde är Franklin FTSE India och USA fonden är Länsförsäkringar USA

Två Månadslöner 

No comments:

Post a Comment