Tuesday, May 28, 2024

Bygg din egen Pengama$kin av Marcus Hernhag



BYGG DIN EGEN PENGAMA$KIN är en ny bok utgiven av Marcus Hernhag. Har läst boken på två kvällar och tyckt mycket om den. Dom flesta andra svenska investeringsböckerna hade man tyvärr kunnat summera i en mening. Då kan man undra om böckerna verkligen behövs ute i affärerna? Ett exempel: Köp investmentbolag, dom stiger mer än börsen över tid. 

Jag personligen gillar att få mycket värde, på kort tid och det ska vara bra balans mellan enkelhet och det lilla extra vilket jag tycker att Marcus har lyckats i denna bok. I boken kan man läsa sig fram till vad pengamaskinen är, hur man hanterar risker, vilka alternativ det finns, förslag på olika aktier och hur man själv kan bygga en stabil pengamaskin som växer av sig själv över tid. 

99% av alla nya småsparare behöver inte veta om makroekonomi, 100 olika nyckeltal, teknisk analys, blankning, emissioner, belåning och teckningsrätter. Många böcker tar upp allt dom bara kan och det är få som gillar det, men i denna bok är det en fin balans och fokus på utdelningsaktier. 

Alla älskar utdelning, oavsett hur hög den än är tror jag. Den visar att företaget gör vinst och efter alla omkostnader blir det pengar över som kan delas ut till alla aktieägare. Äger man många bolag som delar ut och som höjer utdelningen varje år så blir det både roligt som aktieägare och tryggt i både goda och jobbiga tider i en konjunkturcykel. 

Fanns många saker i boken som jag gillade, det som jag inte kan glömma är att det är svårt att spara pengar när man är ung och spendera pengar när man är gammal. Visst är det så? En annan intressant tanke var att fundera på hur mycket tid man sparar från sina utdelningar. Mina utdelningar är över 20 000 kr om året, om jag hade haft 20 000 kr i nettolön, då får jag en hel månadslön via utdelningar. Det betyder jag hade kunnat vara tjänstledig från jobbet i en hel månad och det hade inte påverkat min ekonomi alls. Glöm inte semester på 5 veckor till! 

Jag har även sidoinkomster (som även nämnts lite i boken) som ger mig närmare 40 000 kr om året. Då står alla dessa inkomster för tre månadslöner! Växer jag mina utdelningar och sidoinkomster så kan dom snabbt bli en årslön. Då hade jag kunnat sluta jobba! Som sagt, välskriven bok som är värd att läsa nu under fina sommarkvällar.

Det jag saknade i boken var onämnda aktier som också ger enormt hög utdelning, till exempel på dom mindre börslistorna. Jag saknade även nya bolag som ger utdelning. I boken var fokus på långa historiska trender och bevisad styrka i olika konjunkturer bland dom Svenska börsbolag. Det är inte fel på något sätt, det är en strategi som Marcus har. Jag rekommenderar att läsa boken Bygg din egen pengamaskin, för att det finns verkligen något för alla, extra mycket om du gillar utdelningar och oavsett hur gammal du är, det är aldrig för sent att bygga en pengamaskin!

Eftersom jag har redan läst boken och inte behöver den längre så kan du köpa den från mig. Jag lägger även till min bok Två Månadslöner - Du kan bli rik och nå din dröm även med låg inkomst. Personligen gillar jag att fylla fraktpåsen, så det finns även plats för kortspelet som jag har skapat som heter Fruit Salad (som är likt Uno fast bättre såklart). Den kommer också med. Du får alltså 2 helt olika böcker och ett kortspel, priset är 299 kr inklusive frakt. Först till kvarn som gäller

Skriv här i kommentarerna eller via mail till tvamanadsloner@gmail.com om du vill fynda.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Två Månadslöner28 May

    Boken är såld men det kommer fler bra erbjudanden framöver!

    ReplyDelete
  2. Anonymous03 July

    Min man hade för vana att alltid sms:a och fixa datum med sina gamla vänner inklusive sina ex. Jag trodde aldrig att det var något problem med sådant förrän han blev känslomässigt tillbakadragen från mig och började bete sig onormalt mot mig och min dotter. Vid det här laget visste jag att jag behövde hjälp akut eftersom jag aldrig ville förlora honom. Dr Isikolo kom till min räddning och problemet var åtgärdat. En av min mans ex lovade att se till att hon skulle ta honom ifrån honom och började manipulera honom att överge mig och min dotter, vilket så småningom skulle ha hänt om Dr Isikolo inte grep in för att hjälpa mig. Strax efter 48 timmar efter att ha åtgärdat problemet blev allt fantastiskt mellan mig och min man och nu har han bett om ursäkt för allt och vi är bra igen. Kontakta Dr Isikolo och tro att han säkert kommer att fixa det problemet åt dig.Maila honom isikolosolutionhome@gmail.com eller Whatsapp honom på +2348133261196

    ReplyDelete