Wednesday, May 22, 2024

Bostadsägare borde höja sina hyror ännu mer



När jag lägger upp en annons så händer det ibland att vissa skriver till mig att jag har för hög pris. Dom vill såklart ha kompis pris och jag svarar då att mina kompisar brukar betala mer. Mina kompisar vill stötta mig och inte betala underpris.

Ibland brukar jag vända på uttalandet och tänker, är det verkligen för hög pris eller är det så att dom inte har råd? När jag tittar på vad det kostar att antingen tillverka eller köpa nytt, varför skulle jag sälja för halva priset? Är produkter bra, då är den värd nästan lika mycket som ny.

Det som förvånar mig mest är lägenhetssökande på facebook. Många skriver ungefär såhär: Jag letar efter en etta eller tvåa, allt ska ingå som el, värme, vatten och parkering. Helst i centrum. Maxhyra 4 000 kr.

En sådan hyresgäst har noll koll om verkligheten. Tror dom att det är gratis att äga bostaden? För det första är det ingen som köper bostaden med sina pengar, nästan alla har lån och den kostar rejält. En ränta på 5% och lån på 1 miljon är 50 000 kr per år, vilket är redan över 4 000 kr i månaden, bara i ränta! 

Sedan tillkommer massa andra avgifter, uthyrningsavgift, månadskostnad, parkeringsplats, driftkostnader, man ska sätta undan till renovering, underhåll m.m. Det värsta av allt är att det finns några få som hyr ut sina bostäder för 4 000 kr i månaden. Varför? Höj hyran! Rejält!

Samtidigt finns det motsatta. En tvåa i centrum som har en hyra på 15 000 kr till exempel. Varför skulle någon vilja betala det? Ett hus på landet med lån och driftkostnader inklusive allt kostar max 10 000 kr. För resterande 5 000 kr i månaden kan man köpa bil och ändå blir det pengar över. 

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous22 May

    Långt ifrån alla vill bo på landet, långt ifrån alla vill bo i hus. Inte alla vill/kan ta lån.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner22 May

      det var många vill, vill, vill. Att bo i storstad och i centrum är dyrt och har alltid varit det. Man ska fundera länge om det är värt att bo i storstad och aldrig ha pengar över eller bo utanför och ha pengar. Såklart finns det alltid undantag, men generellt sett kan man spara mycket pengar utanför storstad. Ibland behöver man offra lite för att få det bra senare.

      Delete
  2. Anonymous22 May

    Tänker mig att som allting annat beror de väl på hur man värderar saker. I min stad så är bostäder rätt svåra att få tag i och hyrorna är väl därefter. Däremot finns de en hel del affärslokaler som står tomma. Där kritiseras de ofta att de som hyr ut vill ha för mycket pengar. Men klart man vill ju förstås inte gå på minus att hyra ut men sen är ju frågan vad som kostar mer att då ha lån och betala på de och en tom lokal där man iofs bara har små utgifter för värme mest under vintern eller hyra ut för en lägre summa. Vet inte vad som är bäst svårt att säga. Men klart allt kan ju inte ingå och de håller jag med om. För mardrömmen är ju fast hyra och någon som slösar på allt el, vatten osv. Har hört om sådana hyresgäster.

    ReplyDelete
    Replies
    1. precis, varför ska den stå tom och kosta drift + lånekostnader när man kan hyra ut och gå back istället någon hundring varje månad (i värsta fall). Intressant ändå att alla tänker så pass olika. Är man duktig på logisk tänkande och matte så kan man dra nytta av det. Finns mycket pengar att spara (om man vill det).

      Delete