Saturday, May 18, 2024

Embracer byter namn



Inte en enda aktieägare i Embracer har missat att Embracer Group ska delas upp i tre olika företag. Det kommer bli Asmodee, Coffee Stain and friends och Middle Earth Enterprices and friends. Min första tanke när jag såg det, otroligt dåliga namn. Inget företag ska ha ett ord friends i företagsnamnet. Hade inte förvånat mig om dessa namn ändras framöver.

Nästa fundering jag hade är vad som händer med VD Lars Wingefors? Kommer han vara VD i ett av dom? Troligtvis i Middle Earth Enterprices and friends. Det finns även risk att han slutar som VD och sitter i styrelsen i alla tre bolag istället. 

Asmodee kommer börsnoteras på Stockholmsbörsen inom 12 månader, resterande börsnoteras senare. Frågan man ska ställa sig själv är vad vill man äga? Asmodee som gör kort och brädspel? Middle Earth som satsar på stora spel inom PC och konsol? Coffee Stain som satsar på mobil spel och övrigt? 

Jag själv är lite osäker på vad som är bäst. Behålla alla tre kanske och läsa några kvartalsrapporter för att se hur det går. Det finns otroligt många olika IPs (Intelectual Properties) som är värda otroligt mycket i alla dessa. Brädspel är det som intresserar mig mest, men Middle Earth är också riktigt bra med spel som Metro, Tomb Raider och liknande. Dock är det dom som behöver mycket kapital för att tillverkas. Misslyckas man så är det katastrof för aktiekursen.

Spelmarknaden är hälsosam och växer på sikt, vilka bolag som är bäst är svårt att säga. Alla populära spelbolag har haft tuffa perioder, även EA, Activision och Take Two. Nu efter pandemin minskade alla i antal utvecklare och när man läser nyheter låter det som att alla varslar höger och vänster. Det är bara en naturlig minskning av personal efter den enorma efterfrågan som fanns under pandemin.

Vi ska inte heller glömma IKEA som storsatsar på gaming möbler. Dom ser den stora efterfrågan som finns och kommer växa framöver. Angående gaming sektor är jag inte alls orolig, det som jag är lite orolig är stora tittlar som kostar mycket. Speciellt nya titlar som ingen känner igen. Priset på nya spel är också oroande när det visar 899 kr. 

Vi får se helt enkelt hur det utvecklas framöver inom Embracer och vad jag kommer göra. Än så länge behåller jag mina aktier trots att dom visar -50%. Jag har varit med hela vägen, från rejäl uppgång i aktiekursen till en topp på 133 kr. Sedan hela vägen ned till 15 kr. Nu är vi uppe på 30 kr. Jag tror att om vi ger bolaget tid kan vi se en återhämtning mot 60 kr. Då får jag utvärdera vad jag ska göra med mina aktier.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment