Monday, May 20, 2024

Sammanfattning av Nibes årsstämma



Inte så länge sedan var jag på Nibes årsstämma. Under dagen kunde man åka buss mellan olika Nibes lokaler, se deras produkter och träffa medarbetare. Det bjöds även på kaffe och bulle. Det var väldigt uppskattat av alla pensionärer.

Under kvällen var det otroligt fin musik från lokala skolungdomar i Markaryd. Förutom det var det en fin kväll med mycket information om Nibe, kvartalsrapporten, historien och framtidsutsikter. Dom har inte ändras, marknaden är enorm och kommer fortsätta växa. Oavsett vad folk säger.

Man kan tro att det är tufft för Nibe och det är det, temporärt. Det är dock exakt samma för alla konkurrenter, om inte ännu värre. Nibes VD Gerteric Lindquist är duktig på att berätta historier och är trevlig att prata med. Det märks tydligt att han bryr sig om Markaryd, folk omkring sig och företaget han jobbar på. Han kommer fylla 73 år i oktober och frågan är, hur länge kommer han jobba?

Som alltid skämtade han lite om olika saker på stämman, berättade hur media vänder och vrider på hans uttalanden, använder gamla bilder för att påverka sina läsare åt ett viss håll och liknande. Vill man veta sanningen så tycker jag att man ska själv gå till källan. 

Det fanns 1 150 personer i lokalen, dom flesta var såklart äldre. Otroligt välplanerat, blev även en middag på kvällen med öl, vin och kaffe. Kycklingsfile var god, desserten också. Som aktieägare är jag nöjd med bolaget, hur dom presenterar sig och hanterar tuffa tider. Aktier är inte bara siffror, det finns ett företag och människor bakom. Jag känner att mina pengar är tryggt investerade och jag har gott om tid att vänta ut stormen. 

Jag säljer inga aktier. Äger ungefär 7% i dagsläget av hela min portföljs värde. Dom flesta av nya byggnader står klart eller är på väg att byggas klart i år. Om det stämmer att nästa år sker en återhämtning, så kommer det visa väldigt bra siffror, eftersom man jämför med förra året. Vi får se helt enkelt, om pensionärer har tålamod och håller i sina aktier, så varför ska inte vi, som är i 30 års åldern? Vi kan hålla aktierna i 20-30 år till och dubbla våra pengar många gånger om.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment