Thursday, May 2, 2024

När det är kallt ute är det varmt i plånboken



Det känns som att april har varit en riktigt lång månad. Har gjort otroligt mycket under månaden, det har varit mycket på jobbet med lönerevisioner, semesterårsskifte och upplärning av en kollega. Förutom det har jag varit på en vårmarknad, jobbat lite mer på övriga sidoinkomster och börjat plantera tomater, kryddor och annat. Har även träffat vänner och släkter. 

Man ska inte heller glömma börsen. Har läst otroligt många rapporter och kommit fram till att marknadsläget är helt okej, trots lite lägre försäljning på vissa håll. Många bolag till och med ökat sina vinster vilket tyder på starka bolag, både i min portfölj och i allmänhet.

Under våren brukar det vara pengaregn. Det är kallt ute men det är varmt i plånboken. Som jag nämnt i mina tidigare inlägg så får dom flesta mer pengar än vanligt. Högre löner från 1 april, skatteåterbäring, utdelningar, vårmarknader (om man är säljare) och så vidare. 

Vissa har redan börjat prata om löneökningar och hur mycket dom har fått i procent. Jag personligen kommer ta reda på det i maj vilket är såklart spännande men jag har inga stora förhoppningar i år. 

Aktieportföljen ser du i länken ovan, det har gått bra i april, många bolag jag äger har gått upp i aktiekurs, det kom många olika positiva nyheter kring mina innehav och det känns tryggt. Det finns mer potential i både högre vinster och försäljningen. 

Jag har äntligen skapat en portfölj som är likaviktad i sex olika branscher. Oavsett vad som händer borde portföljen fortsätta gå upp över tid. Alla bolag jag äger gör vinst, ingen har redovisat minus under första kvartalet. Jag har även börjat köpa in mig i Indien och deras bolag. Har hittat en fin fond som jag tror på långsiktigt. Hur har månaden gått för dig?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment