Wednesday, January 6, 2021

MS INVF US Growth A vs SPP Aktiefond USA



En av dom bästa fonderna av alla har varit MS INVF US Growth A. Senaste årets avkastning låg på 5:e plats (89%) och senaste 3 åren har fonden varit bäst och tog 1:a platsen (175%). Senaste 5 åren har fonden avkastat 270% och tog 4:e plats. Totalt finns det 1 327 fonder på Avanza, så denna har levererat riktigt bra.

Siffrorna har imponerat mig och jag valde att köpa in mig i fonden. Även om fonden levererar hälften av avkastningen i framtiden är det fortfarande bättre än mina enskild utvalda aktier.

Som ni vet finns det inga garantier om framtiden och det finns alltid en risk. Jag är ung och fonden passar min aktieportfölj mycket bra. Istället för trygga SPP Aktiefond USA som jag hade innan väljer jag denna snabbväxande fonden med högre risk, högre potential. US Growth investerar i följande bolag:


Det är blandad kompott av bolag och många av dom är inom teknik och kommunikation med hela 72% av fonden. Bolagen är verksamma inom online försäljning, marknadsföring, video möten, försäljning av bilar online, mötesbokningar, molntjänster och mycket annat som tillhör vardagen.

Dessa bolag fick en rejäl fart uppåt på grund av pandemin och jag tror dessa kommer att fortsätta leverera även 2021. När pandemin är över kommer många inse hur bra det fungerar och behålla tjänsterna. Att kunna jobba när man vill, vart man vill kan bli framtiden. Sen finns det enorm potential världen över och förbättring av hastighet, användarvänlighet, nya funktioner m.m.

Tanken är att spara i fonden under hela året och utvärdera efteråt. Om den slår SPP Aktiefond USA kommer jag behålla den. En perfekt tillägg till min svenska portfölj, jag behöver en fond från USA som växer bättre än mina enskilda aktier. Jag tror det kommer gå bra för den. Enda nackdelen är avgiften på 1,75% och inklusive avgifter för köp och sälj blev det 2,25% tror jag det var när jag köpte.

Den tredje fonden kommer ni kunna läsa om i nästa inlägg, god avkastning på er!

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Varför inte spara i den på SAVR ? avgift 1,18

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket bra tips.

      Jag ville gärna ha allt på Avanza, men efter lite beräkningar inser jag att det är bäst att flytta alla 3 fonder...

      Det spelar kanske ingen roll om man har småbelopp, men när man kommer upp till 10 000 eller mer börjar det märkas direkt att man kan spara hundralappar varje år.

      Ska undersöka lite mer om SAVR.

      Delete
  2. Right on!
    Jag investerar bara i fonder som "outperform" S&P 500
    Bra jobbat!
    Mvh, Anneli

    ReplyDelete