Thursday, January 28, 2021

Jag är bland top 4% av alla fondförvaltare!



Hur många av er har hört att få slår index över tid? Vad är över tid är omöjligt att svara på, men jag har lyckats slå alla index det senaste 3 åren i alla fall. Min portfölj med blandade svenska storbolag och ett par mindre har slagit globalindex, USA börsen och den breda svenska börsen med råge.

Jag har lärt mig tidigt att investera i bolag som har en fin historik, helst stigande utdelning, bolag som gör vinst, helst i en trend just nu eller som kommer inom snar framtid, bolag som jag förstår och bolag som har fina produkter eller tjänster. Det sista man behöver är såklart köpa aktier när de är billiga, till exempel under en börskrasch eller vid tillfälliga dippar på marknaden.

Ni kan se min portfölj här, som innehåller 13 aktier. Jag har nyligen börjat köpa in mig i 3 fonder också som jag kommer gå igenom nästa månad. Ok, nu till min utveckling de senaste 3 åren jämfört med index:


Hela världen har avkastat: 21,80%
DJ USA representerar 95% av den amerikanska aktiemarknaden: 37,70%
Alla svenska aktier inklusive utdelning: 51,07%
Min amatörportfölj som jag byggt upp själv: 80,84%

Låt oss titta på hur det har gått för fonderna under senaste 3 åren. Bland fonderna finns det aktiva fonder, passiva, branschinriktade, blandfonder som innehåller räntor och liknande, småbolagsfonder, USA fonder, globala, asien, tillväxt och en massa andra fonder. Just nu finns det totalt 1 325 fonder på Avanza. Vilken plats hade min portfölj tagit bland dessa?

Min egen portfölj hade varit på plats 53 av 1 325 fonder! Det är bland top 4% av alla fondförvaltare! Hur sjukt är det? Om jag låter det vara så kommer min portfölj fortsätta utan några kostnader för mig. Enda jag betalar är skatt som dras automatisk vid deklaration. Fonderna däremot betalar du skatt och en avgift. Just nu finns det avgifter på fonderna från noll kronor upp till 8,72%!

Många kan förvalta sina egna pengar lika bra som "proffsen" om inte bättre. Därför köpte jag 3 noggrant utvalda fonder som har presterat ännu bättre än jag de senaste 3 åren. Där kan jag betala en avgift på 1-2% för att jag vet att dessa personer borde slå mig med sina kunskaper. Hoppas jag i alla fall, det har dom gjort senaste 3 åren:

Swedbank Robur Ny Teknik 137,73%
Proethos 168,64%
MS US Growth 179,49%

Alla gör som de vill och beroende på vilken risk de vill ta. Det är svårt att säga att en viss typ av investering är fel, ingen vet hur det blir i framtiden, ingen vet vilken bransch kommer att krascha och vad som kommer skjuta i höjden. Oavsett vad man väljer så ger det oftast avkastning, ibland mer ibland mindre. Att investera är fortfarande mycket bättre än att inte göra det alls. Är du rädd, amortera på dina skulder istället. Noll risk, lägre månadskostnad. Vilken plats hade du tagit bland fonderna senaste året/ 3 åren? 

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Helt fantastiskt! Bra jobbat!

    Ha en riktigt fin dag,

    Mvh, Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Anneli och detsamma! Hoppas det går lika bra för dig

      Delete