Saturday, January 2, 2021

Portföljsammanfattning 2020



Årets portföljsammanfattning är nu klar och här delar jag med mig resultatet. Som ni ser i bilden är nu Embracer största innehavet. Jag har dock investerat mest av mina pengar i Axfood följt av Swedbank. Dessa två har haft en dålig kursutveckling senaste året och teknik har växt vilket gjorde att mina mindre innehav har tagit större plats i portföljen

Skillnaden mot november är att Embracer och Fortnox steg kraftigt uppåt. Dessa två aktier är årets vinnare i portföljen. Även Tesla har gått upp enormt sedan jag köpt och blev nu 2% av portföljen (nytt innehav). Bolag som sänkte portföljen lite grann var Axfood och Securitas. Dessa två hade även årets sämsta utveckling i portföljen. Senaste året har utvecklingen sett ut såhär för bolagen:

Tesla              743%        Securitas   -18%
Embracer        178%        Axfood        -8%
Fortnox           175%        Castellum    -5%
NIBE                 66%        Skanska      -1%
SCA                  51%    
Billerudkorsnäs  32%
Volvo                24% 
Investor            17%
Swedbank           3%

Allt beror på när man köper aktier, även Securitas kunde ha blivit en bra köp om man hade köpt den 23 mars när det var som sämst. Sedan dess har Securitas gått upp 34%. Därför säger jag igen, köp när det ser ut som värst. Jag har köpt aktier för över 20 000 kronor mellan mars och april. Nu i efterhand ser jag att det var en bra val. 

Jag månadssparar lite när aktiekursen är höga och mycket mer när det dyker ner på grund av oro på marknaden. Det har vi hela tiden och när som helst kan börsen som helhet tappa -10% eller mer på några få dagar. Glöm aldrig det. Fanns statistik någonstans att det händer varje år. Såhär har det gått för mig under 2020:


Upp med hela 27,17% vilket var bättre än 30 mest omsatta bolag inkl. utdelning (7,44%) och bättre än hela börsen som var upp (14,56%). Jag är extremt nöjd med min portfölj och med den låga risken som jag tar. Jag kan sova gott om nätterna även om börsen faller. 

Ibland kan det bli störningsfel hos Avanza och inget fungerar. Då vill man inte vara en trader eller spekulant. Jag köper bolag jag tror på kommer finnas kvar om 10 år och som gör fina vinster. Ingen av mina bolag har gått med förlust i år, inte heller under våren och inte heller Volvo som hade stängd ALLA sina fabriker i ett par månader.

Frågan att ställa sig: Kan det fortsätta gå upp? Ja. Av 13 bolag jag har ser jag 6-7 stycken som är ganska billiga med tanke på hur bra dom är. Dom andra 6-7 bolag är dyra och jag hade inte köpt just nu. Det kan gå upp lite till men det kommer definitivt en fall (ingen vet hur djup) för att sedan fortsätta upp. Har följt mina bolag dagligen i 3 år nu, så jag har en känsla (förutom Tesla) då det är nytt innehav.


Denna bilden säger inte mycket för er då det inte står några belopp, men för mig är den helt magisk. Nästan varje månad stiger portföljvärde, den når nya rekord hela tiden och jag blir så glad! Jag ser att miljonmålet är nåbar, även för oss andra småsparare.

För vissa går det fortare på grund av större sparande, kunskap och/eller tur. För några andra kanske inte alls går bra, därför finns vi bloggare och youtubers. Ta del av informationen, lär dig av andra som har gjort samma resa. Kopiera eller gör liknande investeringar som andra gör som har lyckats.

Om ni läser bloggen via dator kan ni se på höger sida högst upp mina rekommenderade bloggar. Därifrån har jag lärt mig massor! Eftersom jag saknade en hel del saker från dessa bloggar så har jag skapat en egen som är som en dagbok, som en hjälp på vägen till andra småsparare plus lite annat kul då och då. Häng med, 2021 kommer att hända mycket spännande!

"En del av denna inlägg är en annons för Avanza och innehåller annonslänkar."

Hos Avanza skapar du sparkontot ISK helt gratis, inga avgifter alls, varken per månad eller år och kan handla aktier courtagefritt upp till 50 000 kronor. Jag tjänar några kronor för varje registrering via länken och Avanza tjänar pengar på dig när du köper fonder (har årlig avgift) eller när du går över gränsen på 50 000 kronor. Det är dock värt!

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Riktigt grym utveckling verkligen!
    Siffrorna är ett fint kvitto på att du gör rätt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Fumlan! Hoppas det går lika bra 2021! Håller tummarna!

      Delete
  2. Ja, toppenfin utveckling! Jag blev ju lite inspirerad av dig gällande Securitas, och ligger nu +12% i det innehavet.

    Teslas utveckling är ju helt bananas!

    Med hopp om god avkastning 2021!

    /Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aww! :) Det enda dom behöver är att ekonomier kommer igång lite då blir det tryck uppåt! Dom har delat ut i år och köpt ett bolag. Känns tryggt, men tråkigt att aktiekurs inte gått upp mer.

      Haha, ja Tesla är... Tesla. Detsamma! Hoppas på fin 2021.

      Delete