Thursday, January 21, 2021

Aktiesplit i Investor 4:1



Denna gången går jag inte igenom Investors rapport, den kan ni läsa själva här. Det enda jag fokuserar på i bolaget är substansrabatt. Ju högre den är, desto bättre. Historisk (senaste 3 åren) har jag följt bolaget nästan dagligen och rabatten oftast låg på 18%. Just nu är den på 16,67% enligt ibindex.se. Aktien med onoterade innehav värderas till 753 kr och handlas idag på 627 kr.

Det är inte jätterabatt men ändå rabatt och nästan som vanligt. Många investmentbolag handlas med premie nuförtiden och Investor har näst störst rabatt vilket är bra för oss småsparare.

Det är lite dumt att titta på historiken och tänka att jag borde ha köpt mer. Det är lätt att säga det i efterhand. Det vi vet nu är att det rullar på som vanligt och att aktiekursen kommer stå långt mycket högre om några år än idag. 

Jag trodde verkligen att vi kommer att få aktiesplit om några år när vi närmar oss 1000 kr i aktiekurs. Tydligen hade jag fel, Investor planerar inom snar framtid att göra aktiesplit 4:1. Det betyder varje aktie blir 4 stycken. Ungefär som att dela tårtan i 4 bitar. Samma bolag, ingenting förändras, bara du har fler aktier.

Kursen kommer också falla med -75%. Om du har en aktie för 600 kr, kommer du ha 4 aktier för 150 kr. Det borde inte påverka något annat, men som vi vet från exempelvis Apple, Tesla och andra bolag så "känns" det billigare och då stiger aktiekursen då fler kan handla (som småsparare). Har köpt fler aktier idag och tycker det är fortfarande köpvärt. Målet är att öka innehavet tills den blir lika stor som övriga branscher i portföljen.

Investor även föreslår utdelning på 10 kr i maj och 4 kr i november. Investor brukar öka med 1 kr varje år (om det går) och vi kan även förvänta oss 15 kr år 2022. Tryggt, stabilt, bra riskspridning, hyfsad bra avkastning och ganska billig - det är Investor. Äger du aktier i bolaget?

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Jepp som många andra gör jag givetvis det, de står för ca 13% av portföljen, är nöjd med den nivån, kan tänka mig att öka litegrann om rabatten går över 20%

    ReplyDelete
  2. Yes, största innehavet! Mycket bra nyheter idag! :-)

    ReplyDelete