Friday, January 8, 2021

Swedbank Robur Ny Teknik vs Tin Ny Teknik



Den tredje och sista fonden jag har köpt är såklart Swedbank Robur Ny Teknik. Varför inte Tin Ny Teknik? Anledning är att jag gillar fler innehav bland top 10 hos Swedbank. En annan bra anledning är att avgiften är lägre på 1,34% istället för 1,59%. Ja, ja, jag ska flytta fonderna till SAVR istället då det är ännu lägre där på 1,02%. Behöver undersöka lite först och räkna på hur mycket jag hade sparat.

Sista anledningen är att Swedbanks fonden har presterat bättre senaste året med uppgång på 84,75% istället för 69,35%. Sen vet jag inte om det är sant, men jag tror Swedbank har mer till sin hjälp att hitta bra bolag. Det finns en hel verksamhet bakom och fler duktiga förvaltare att prata med. På Tin är det bara 2 duktiga personer. Vem stöttar dom när behovet uppstår?

Innan jag glömmer så kom jag på en till anledning till varför jag valt Swedbank Robur. Det är större exponering mot England som jag vill åt. Har hört i ett av intervjuerna att förvaltaren börjat köpa engelska Asos, vilket jag är nöjd kund hos.

Allting talade till Swedbank Robur fördel så valet var enkel. Tin är också fantastisk fond som är väldigt lik. Varför vissa väljer att ha båda i portföljen har jag aldrig förstått. Innehav i Swedbank Robur:


Största innehav är Sinch och Stillfront och ärligt talat så finns dessa två bolag i nästan alla småbolagsfonder. Än en gång, har aldrig förstått tanken att köpa 10-15 fonder i portföljen. Hälften av dom är nästan kopior. Tycker att jag hade haft extremt bra riskspridning med 3-4 fonder. Ett exempel:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 
Swedbank Robur Ny Teknik
Proethos Fond
Avanza Global

hade jag haft en massa olika branscher och flera hundra bolag världen över. Man behöver inte fler än så. Allt ingår i dessa 4 fonder, teknik, energi, småbolag, utländska bolag, läkemedel, storbolag i Sverige och USA m.m. Hur som helst är det bara mina tankar och alla gör som de förstår och vill. Jag gör som det funkar för mig. Lycka till med era investeringar!

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment