Sunday, January 24, 2021

Fortnox ska byta lista till Stockholmsbörsen



En av mina favoriter i portföljen och på hela börsen är Fortnox. Det är inte Sinch eller Evolution Gaming, inte heller Eolus Vind eller Tesla som är för många andra. Varför det undrar du?

Bolaget har presterat extremt bra senaste 10 åren och blev bästa avkastande aktie på börsen. Vinsterna ökar, skalbarheten är stark, antal kunder blir bara fler och fler, stigande (låg) utdelning, fler och fler tjänster och produkter kan säljas. 

Vi ska inte heller glömma att Fortnox nyligen meddelat sin 5 års plan framåt. Den är faktiskt enkel, dubbla antalet kunder till 700 000 fram till 2025 och månadsintäkt per kund om 300 kr. Det tog 20 år att bygga Fortnox, nu ska det dubblas inom 5 år.

Full fokus just nu är att växa och även via förvärv om bra lägen uppstår. Hittills har Fortnox växt av sig själv, nu är det full fart framåt. Samtidigt vill bolaget byta lista och komma in på Stockholmsbörsen istället för NGM SME. Jag försökt att hitta vart, men ingen vet. Enligt börsvärde på 24 miljarder känns det som Large Cap, men jag kan ha fel. Enligt google är Large Cap över 1 miljard euro så Fortnox har mer än dubbelt.

Jag hittade även en fråga på Privata Affärer där en person undrade om det är köpläge i Fortnox och Marcus som är skribent/aktieguru som vissa kallar honom svarade att han skulle föredra att den faller till 300 kr efter stark uppgång senaste tiden.


Om Fortnox kommer hamna på Large Cap kan vi glömma 300-400 kr, ditt kommer vi aldrig igen. Vi har alla sett vad som hänt med Tesla, Evolution Gaming och andra aktier som byter till högre lista. Stora pensionsfonder, fondförvaltare, aktiva, passiva, fonder och många andra institutioner är tvungna att köpa aktien oavsett värdering.

Aktien stod i 300 kr och då visste vi att det kommer en 5 års plan. Nu är den här som säger att allt ska dubblas inom 5 år. Fortnox har även slagit förväntningarna alla gånger senaste 3 åren jag följt bolaget. Det finns stor chans att Fortnox kommer stå närmare 1 000 kr året 2025. Skulle inte förvåna mig om aktiekursen är ännu högre då. Denna uträkning går efter 21% ökning i aktiekurs varje år från 400 kr som vi har idag. 

Jag skrev i mina tidigare inlägg att jag förväntar mig att kursen stiger 100 kr per år. Det är möjligt, det är rimligt och jag tror att det kommer att ske. 

Just nu handlas aktien på knappt över 400 kr och det är hög värdering på P/E över 100, värdering har alltid varit hög oavsett när du köpte aktien. Aktien är dyr idag, den är även dyr om den går ner -20%, MEN den är extremt billigt om du tror och ser vinsterna om 3-4 år. När vi är där året 2025 kommer kursen stå långt mycket högre och även då kommer det bli exakt samma, det kommer att bli en hög värdering framåt.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment