Tuesday, January 26, 2021

Firar 3 år på börsen



Aah! Gamla goda minnen. Idag, exakt för 3 år sedan så skapade jag Avanza kontot och överförde 1 000 kr till mitt investeringssparkonto (ISK). Samma dag köpte jag mina första aktie som jag kände igen - BillerudKorsnäs för 123,80 kr styck (idag 159,15 kr). Det var en fredag så jag fick vänta hela helgen tills börsen öppnar igen för att fortsätta.

måndag överförde jag ytterligare 1 000 kr och köpte Skanska för 163,50 kr (idag 225,50 kr). Dagen kurs blir lite missvisande då jag skrev inlägget under helgen, bara så ni vet.

Senare under veckan blev det köp i Scandic Hotels för 61,31 kr (idag 33,04 kr). Har haft aktien i tre veckor och sålde allt för 65,26 kr. Anledningen är att jag började läsa delårsrapporter. När jag läst Scandics blev jag förvånad över hur dåliga förväntningar de hade jämfört med andra bolag. Ju fler rapporter man läser desto bättre investerare blir man har jag lärt mig tidigt. Tyvärr först köpte jag sen läste rapporten. Hursomhelst stod det att de växer 1-2% om året...

När jag läste Castellum rapport stod det genomsnittlig tillväxt ska vara 10% om året. Förstår ni skillnaden? Ville inte ha Scandic för 60 kr och inte heller nu för 30 kr. Även om covid är borta blir det inga kanon siffror från Scandic i det långa loppet.

Sedan blev det alla stora fina bolag in i portföljen, Nibe, Volvo, Swedbank, Investor och så vidare. Genom åren har jag även haft andra bolag som Astra Zeneca, Industrivärden, Knowit, Veteranpoolen, Nobia, Boozt men jag haft dom bara en kortare period för att sedan sälja med liten vinst. Det som jag är stolt över är att jag inte förlorat en enda krona från mina aktier, alla såldes på plus. Nobia till exempel gick ner -20% och jag väntade i flera månader tills det kommer på plus igen för att sälja.

Har lärt mig massor. Har lärt mig så mycket att jag känner att jag kan och vill hjälpa andra nya sparare att börja investera i aktier och fonder. Därför har jag bloggen, för att dela med mig mina tankar. Trodde att bloggen kommer ge mig lite passiva inkomster, men det är extremt lite man får med tanke på all tid man lägger ner.

"En del av inlägget är en annons för Avanza och innehåller annonslänkar."

Skapar du en konto på Avanza så kan även du börja spara i aktier och fonder. Det är lätt och smidigt. Den bästa sparande är sparande som blir av. Se dina pengar växa du med. Ett inlägg om utvecklingen för senaste 3 åren kommer om ett par dagar, missa inte den!

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous26 January

    Grattis till dessa år! Kollar in här nästan dagligen för att se om någon ny post skrivits. Tack för din hjälp och inspiration med denna blogg! // John

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aww tusen tack John :) Du kanske har redan märkt att det händer mycket på börsen och tiden går fort :) det är tiden som gör avkastning

      Delete
  2. Härligt! Ja, tänk vad man lär sig under resans gång! Hoppas nu det blir många framgångsrika år för dig på börsen :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst är det :) Det hoppas vi nog alla varje år :)

      Delete