Saturday, January 23, 2021

Lyckades köpa Castellum på botten 2020



För 3 månader sedan skrev jag ett inlägg om Castellum och mina förväntningar har stämt mycket väl med dagens rapport. Substansvärdet i Castellum per den sista december 2020 var 214 kr och handlades sist för 209 kr. Så just nu finns det en liten rabatt i aktien. Eftersom Castellum växer ungefär 10% per år kan vi redan nu konstatera att nästa år blir kursen runt 235 kr om inget större inträffar. Helåret 2020 visar mot 2019 inom parentes:

Resultat per aktie 20,52 kr (20,68 kr)

Det har varit ett bra år för Castellum, många projekt är igång som kommer leverera fina vinster längre fram, bolaget fortsätter växa inom Stockholm och Helsingfors, Castellum föreslår även en höjd utdelning för 23:e året i rad på 6,90 kr som delas ut vid två tillfällen under året.

Som jag ser det är det extremt viktigt för Castellum att fortsätta höja utdelningen eftersom när man når 25 års utdelningshöjningar får man ett "stämpel" att det är ett tryggt och stabilt bolag som har fina kassaflöden som kan delas ut oavsett vilken kris det är. IT bubblan, höjd utdelning, finanskris, höjd utdelning, covid, höjd utdelning... Om jag minns rätt så är Castellum ett av två bolag som har höjt utdelning så många år i rad. Alltså ingen annan på börsen är så bra. Vet någon vilket är den andra?

Castellum är ett av mina större innehav (9,28%) som jag känner mig extra trygg med. Börskraschen har gett oss fina köplägen och jag var redo i mars att handla. Som ni ser i bilden nedan är det omöjligt att träffa boten i en krasch, så jag köpt ofta och mer och mer ju billigare aktien blev. Jag träffade till slut botten.


Kursen bottnade på 134 kr den 18 mars 2020. Jag har köpt som lägst på 137 kr. Som tur är ganska många aktier vilket är jag stolt och glad över. Nu är det bakom oss och jag tror att Castellum kommer aldrig att gå ner så pass mycket. Oftast nästa krasch slutar högre än innan, så jag tror att nästa krasch blir som lägst runt 160 kr.

Viktigt att komma ihåg att Castellum har även en rejäl kassa på 9 miljarder och det kommer in 5 miljarder i februari som kommer antingen investeras i fastigheter, i själva bolaget eller blir en aktieåterköp beroende på hur aktiekursen utvecklas. Vem vet, kanske extra utdelning senare i år? Jag ser en garanterad höjd utdelning nästa år. Vill ni läsa mer om rapporten själva hittar ni den här

Två Månadslöner

2 comments: