Thursday, January 14, 2021

Enorm köptryck



När jag bläddrar igenom facebook, twitter, forum, bloggar och andra hemsidor ser jag enorm köptryck. Det verkar som folk köper allt just nu. Cykliska aktier stiger, teknik stiger, energi stiger, flygbolag är fortfarande populära (extremt hög risk), bitcoin stiger, övervärderad Tesla stiger, det finns redan en rad aktier som har stigit mellan 7-50% på 2 veckor! Många inom grön energi. En ny trend för 2021 verkar det som.

Blev nyfiken och tittade lite närmare på grön energi aktier. Det är bolag som sysslar med solceller, vindkraft, vatten till el och liknande. Många av dom gör inte ens vinst. Har aktierna stigit så mycket bara för att Biden har lovat miljardsatsningar inom branschen? För det flesta är det nog lättast att köpa en fond och inte riskera att köpa en aktie som inte ens gör vinst än.

Ju mer börsen stiger desto större fall blir det. Som vi brukar säga, trappan upp och hissen ner. Är det då för sent att köpa grön energi? Nej, det tror jag inte, trender brukar fortsätta länge, så det är inte för sent att hoppa på tåget. Sen har vi ju Paris avtalet som många länder följer. Handelsbanken Hållbar Energi och Proethos är nog populäraste fonder just nu inom sektorn.

Teknik är fortfarande en het trend, husdjur är också en het trend, tydligen cybersäkerhet kan bli en trend 2021, dock finns det knappt något bolag i Sverige. Sist jag bläddrade igenom såg jag ett bolag. De bolag som finns är i USA och har gått sådär senaste året, så kanske en trend, kanske inte.

Teknik och Energi satsar jag på i år via fonder. Lägre risk, hög potentiell avkastning. Det verkar som pandemin kommer finnas kvar ett bra tag till. 2021 blir lite bättre än 2020, men tillbaka till "vanliga" kan vi glömma. Det kommer att ta lång tid. Tyvärr...

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment