Sunday, January 10, 2021

Hur mycket pengar har andra i sina portföljer?



Hur mycket pengar har andra i sina portföljer 2021? Jag gick igenom deras bloggar eller twitterkonton och gjorde en liten sammanfattning nedan. Siffrorna är tagna för några dagar sedan. I år är det väldigt få som har delat med sig tycker jag jämfört med förra året. Länk till förra årets inlägg hittar du här

210 770 kr        Aktieoutsidern
450 000 kr        Arbetsplanen
500 000 kr        Minimalistspararen
523 580 kr        Aktiemaskinen 
606 602 kr        Trygg Pension 
740 161 kr        Frilansportföljen 
1 444 767 kr     Utdelningskrökare
1 513 268 kr     Spar-gäddan
1 741 418 kr     Kronan till miljonen
2 250 000 kr     Den tysta investeraren
2 968 735 kr     Slimis investeringsblogg 
4 337 000 kr     Kalkyls ekonomiblogg 
4 963 827 kr     Egon Investor 
14 555 289 kr   Zero Strategy

Min uppfattning är att dessa personer är väldigt aktiva med sina placeringar, skriver bloggar, aktiva på twitter och har stort intresse för börsen. Troligtvis har många varit på börsen ett bra tag och lyckats uppnå större summor. Se dessa siffror som inspiration, att vem som helst kan bygga en rejäl sparande vid sidan om. Det tar bara tid.

I början av sparandet går det extremt fort, du köper en fond för 2 000 kronor till exempel och fortsätter så vid varje lön resten av året. I december har du 24 000 kronor som är sparat. Eftersom fonderna växer så blir summan ännu större beroende hur bra fonden har presterat. Trygga, stabila fonder stiger långsamt med runt 9% per år, medan andra som är populära allt mellan 20-100% per år.

Det är klart, man måste ha pengar över att investera, det ska vara pengar man kan avstå i minst några år. Vill man inte riskera att förlora pengar är det nog bäst med sparkonto eller amortera på lån istället. Det är bara du som vet vad är bäst för dig. Som sagt, se det som inspiration, att vem som helst kan spara pengar. 

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Hejsan TM! Väldigt kul med sådana här sammanställningar! Jag gillar generellt sammanställningar, värde, utdelningar osv. För mig är det och har sedan start varit väldigt inspirerande att läsa om hur andra ligger till och se hur deras utveckling varit! Att dessutom få vara med på din lista var väldigt roligt!

    ReplyDelete
  2. Hej kalkyl! Tycker också det, roligt att se hur det går för andra. Hade gärna delat med mig mina siffror, men känns väldigt konstigt då mina arbetskamrater, familj, vänner och andra jag känner läser bloggen. Vill inte dela med mig den informationen, känns säkrare så. Min portfölj är ganska liten jämfört med alla andra, men jag jobbar på det :)

    ReplyDelete
  3. Ja, det här var skoj! Kul att se att spannet är relativt stort, men att alla kan vara med och dela erfarenheter med varandra!

    Hoppas du haft en bra helg!
    /Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Verkligen! Alla jag haft kontakt med är supertrevliga, oavsett storlek på kontot 👍

      Delete
  4. Ett STORT kortsiktigt mål som jag har är att nå en miljon kronor!
    Jag räknar med att det kommer ta cirka 3 år till,, såg i din sammanställning från föregående år att jag hade ett värde på 600.000:- så det går ju ändå framåt vilket känns hoppfullt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är enda man behöver - tid. Och en månadssparande hjälper uppnå målen snabbare 😁

      Delete