Monday, July 12, 2021

22 721 kr i utdelning



Dom flesta av er vet vad utdelning är, när ett bolag gör vinst kan de besluta om utdelning. Jag gillar att köpa aktier för att man får antingen utdelning eller kurstillväxt (eller båda). Varför ska jag riskera pengarna i onödan? Hela tanken bakom är ju att tjäna pengar på ett eller annat sätt. Gillar inte bolag som är svåra att förstå eller som inte tjänar pengar. Enkelt.

Sedan start januari 2018 har jag börjat köpa aktier i de bolag jag förstår mig på och även de som delar ut lite pengar i form av utdelning. Det är viktigt för mig att kunna känna tryggheten att pengarna kommer in varje år. Risken blir mindre då om aktiekurserna faller tillbaka lite grann. 

Som det ser ut just nu har jag samlat ihop en summa på 22 721 kr i form av utdelning sedan jag började. Det är inte jättemycket, men det är bättre än ingenting. Sedan dess har även min aktieportfölj gått upp över 50% i kronor räknat. Enligt Avanzas hemsida står det +100% men det är väldigt komplicerad uträkning de har som få förstår. Hur som helst har jag gått på rejäl plus vilket jag är väldigt tacksam över.

Framåt fyller jag på befintliga aktier jag äger och fortsätter samla utdelningar. Varje år försöker mina utdelningsaktier höja utdelning som ger ännu mer klirr i kassan. Två månadslöner i passiva inkomster varje år för resten av mitt liv låter inte som omöjlighet längre. Portföljen växer på bra och tillsammans med utdelningar har jag hittills fått över 20% avkastning i snitt per år. Det borde räknas som hög avkastning. Börsen som helhet stiger runt 10% i snitt per år. 

Senaste året har jag köpt mer aktier i lite mindre bolag i portföljen som borde stiga i kurs ännu mer i framtiden, enda nackdelen är att de betalar väldigt lite utdelning, men kurstillväxt är också viktigt. Jag har 14 aktier i portföljen, gjorde min analys om bolagen de första 1-2 åren och nu bara lutar mig tillbaka och ser pengarna växa. Jag behöver inte göra någonting alls, bara titta så att inget stort händer i bolagen. Om de händer något så ser jag på nyheterna någonstans eller twitterflöde. Då kan jag undersöka om hur viktigt det är... oftast är det inte det.

Två Månadslöner

7 comments:

  1. Hej och godmorgon!

    Goals!

    Stort grattis till dina utdelningar!

    Mitt mål är ca. 17 000 kr i månaden. Är nog där ca. 2024 tror jag om mina uträkningar stämmer och om inget oförutsett sker. Vill jag också kunna sätta guldkant på tillvaron får jag lägga på ett par år till. Vissa dagar känns det viktigt andra dagar vill jag bara vara fri från ekorrhjulet.

    Ha en fin dag!

    Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner12 July

      Hej Anneli!

      Roligt när det tuggar på av sig självt! :) 17k i mån låter som en helt underbar summa varje månad. Jag har som mål två månadslöner per år, så runt 40 000 per år varje år :) Blir lite mer än 3k i månaden då. Ganska lagom att lägga till som netto om man blir arbetslös eller liknande.

      Om allt går enligt plan så borde jag bli miljonär nåt år efter, hoppas det gör det! Vi hade en krasch 2020 borde vara 7 års uppgång nu, eller?

      Delete
  2. Grymt jobbat! Det är härligt när man gjort analysen och sedan luta sig tillbaka :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoppas att jag kan fortsätta så i många år framöver 😎

      Delete
  3. Härligt! Med tålamod kommer man långt! Jag tror summan om drygt 22.000:- är ungefär det som jag fått i utdelningar i år :-).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du bara matar portföljen hela tiden 😅 helt otroligt! Stort grattis, hoppas du når dina mål snart!

      Delete

  4. Jag heter Silvia Scali och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans E-mail : combaluzierp443@gmail.com


                         E-mail : combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete