Saturday, July 17, 2021

Swedbank - starkare rapport än väntat



Swedbank har visat ett stark rapport som var över förväntan tycker jag. En vinst på hela 4,95 kr mot första kvartal på 4,43 kr. Jag brukar grovt räkna med en vinst under året på 16 kr men det verkar som vi kommer slå den och då betyder det en utdelning på 8-9 kr i mars nästa år. Läste i rapporten att banken vill betala ut även utdelning för 2019 och 2020, jag tror det som var kvar att betala ut var 25% av vinsten 2020, vad dom menar med 2019 är jag dock osäker på, vi har ju fått utdelning för 2019 som var på 14,2 kr. Swedbank vill betala ut resterande kronor snarast möjligt när FI ger sitt ok till det. Vi får se helt enkelt vad det blir.

minst 4
 kr under hösten kan man räkna med vilket ger 2,35% i utdelning. Vi ska inte heller glömma massa utdelning vi redan fått i år. Nästa år i mars kommer säkert över 8 kr igen, så banken är fortfarande är en kassako. Lite synd dock att aktiekursen faller så mycket när det väl gör det.

Pareto skrev i sin analys att Swedbank troligtvis betalar ut 7,25 kr under hösten, det hade varit trevligt! Rapporten är starkare än väntat på alla punkter vilket har överraskat alla positivt. Riktkurs på 170 kr och det kommer fler på måndag. Jag tror dom landar på 180-ish

I
sin rapport skriver banken att folk lånar extra mycket under sommaren. Jag misstänker att det är hajpen med renoveringar som har hjälpt banken att göra fina vinster. Swedbank skriver även att de skapade nya fonder i baltiska länder och vill ge människor möjlighet till bättre sparande och öka förståelsen. På ett sätt är det väldigt bra för alla, men i slutändan så är tanken att tjäna pengar. Banken till exempel kommer tjäna pengar på folk oavsett om de gör bra placeringar eller inte.

Jag
har som de flesta andra av er sålt av lite aktier under senaste månaderna för att minska risken och köpte lite mer i bland annat Avanza istället. Vill ha lika portioner i båda istället. Aktiekursen steg med ungefär +3% och det ger en tydlig signal att Swedbank kommer återhämta sig och kanske till och med öka till 180 kr i aktiekurs inom närmsta tiden. Halvår kanske? Rapportperioden är jättespännande tycker jag, det är ett bra sätt att lära sig mer om aktier. Sedan jag började investera i aktier har jag nog läst närmare 200 rapporter. Och nej, jag läser inte hela rapporten, det är bara första sidorna som är mest intressanta. I dom får jag fakta, kvartalets och årets siffror och VD ordet. Ibland nördar jag ner mig lite mer i rapporten och tittar även på skulder, antal anställda, produktutbudet och liknande. Läser ni delårsrapporter?

Två Månadslöner

1 comment:


  1. Jag heter Silvia Scali och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans E-mail : combaluzierp443@gmail.com


                         E-mail : combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete