Thursday, July 15, 2021

Investor, Axfood, Castellum Q2 2021 analys



Investor rapporterade en stabil rapport med en vinst på 17,16 kr per aktie mellan april-juni. Substansvärde är 215 kr och enligt ibindex är det 223 kr och aktien handlas just nu med rabatt på 6%. Historisk har det varierat mellan 17-21% rabatt så enligt mig är aktien lagom värderad. Den är inte billig och inte dyr. Det bästa är nog att köpa lite varje månad och mycket när den faller. Rimligt värderad.

Axfood rapporterade en stabil och bra rapport. Vinsten blev 2,27 kr per aktie mot förra årets 2,22 kr. Bolaget bygger lite om och till och Axfood som koncern växer för framtiden. Enligt mina beräkningar borde vinsten hamna i år på 9 kr och 10 kr nästa år. Aktiekurs borde vara på P/E 22 som är snitt senaste 7 åren och det ger en rimlig kurs på ungefär 198 kr i år och 220 kr nästa år. Aktien handlas för 230 kr just nu och jag tycker det är lite för dyrt. Vill du äga aktien, köp i mindre summor varje månad och mycket när den faller under 220 kr. Själv köper jag med små belopp hela tiden då det är väldigt svårt att tajma marknaden. Lite dyr.

Castellum visade fina siffror också 6,25 kr per aktie mot förra årets 3,85 kr. Blev även lite köp och sälj av fastigheter i både Sverige och Norge. VD sa själv att nu är det offensiven som gäller och jag har längtat på fler köp av fastigheter utomlands vilket bolaget har nu visat. Enligt historiken så växer bolaget med över 10% per år så substans just nu är 227 kr och jag tror på 250 kr nästa år, tycker att bolaget är rimligt värderat och värt ett köp när kursen går under 230 kr. VD har även berättat att utvecklingen i Castellum var inte lika bra som i vissa andra konkurrenter men det är för att bolaget satsar på tryggheten, stabil tillväxt och stabil höjd utdelning vilket vi kommer få för 24e året i rad! Rimligt värderad.

Mina tankar ska inte ses som köprekommendation och alla ska göra egna analyser. Detta är mer som min dagbok på nätet, jag kommer tillbaka till dessa inlägg ibland då jag glömmer vissa saker om en månad och tycker att det är bra att ha lite nedskrivet. Det påminner mig om det är värt ett köp eller inte och till vilket pris. Har inte köpt något i dessa bolag än. Tycker jag har redan investerat ganska mycket. Avvaktar till bättre köplägen.

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Som du skriver, rätt bra rapporter! Jag avvaktar med Axfood och Castellum, men fyller regelbundet på med Investor!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner16 July

      Dessa bolag klarar sig fint oavsett vad som händer på börsen :) Även om de går ned är det ännu bättre så kan man fynda.

      Delete

  2. Jag heter Silvia Scali och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans E-mail : combaluzierp443@gmail.com


                         E-mail : combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete