Thursday, July 29, 2021

Analytiker läser inte delårsrapporter



Jag trodde att analytiker analyserar rapporter, gräver in sig i varje ord, mening, siffra och graf. Nej, så är inte fallet. Jag blev förvånad när ett av analytiker (minns inte vem det var nu) men han sa att det är fysiskt omöjligt när man följer hela börsen. 

Analytiker kan inte kunna alla branscher, det finns så många olika områden, allt från skog, fastigheter, teknik, mat, bank, investmentbolag, medicin, kommunikation och en massa annat och övrigt. Vad är det dom gör då? Bra fråga.

Det dom gör under en rapportperiod (när hundratals bolag rapporterar) är att dom inte läser 50 sidor i varje rapport, de läser bara första två i bästa fallet. De tittar på viktigaste nyckeltal i rapporten och läser eller lyssnar lite på VD orden. Det är grunden som räcker för de flesta. 

Nyckeltal som är intressanta är orderingång på till exempel lastbilar, räntenettot hos banker, antal nya kunder hos småbolag eller omsättningstillväxt. Jag har alltid trott att de läser rapporterna men det flesta av dom gör inte det. De flesta analytiker har inte lika bra kunskap inom vissa områden som vi arbetsfolk har. Jag är duktig inom löneområdet och har mycket förståelse och kunskap om det. Du som läser kanske är duktig på industriverksamhet, du ser hur orderingångar ser ut.

En annan är kanske säljare och ser vad folk föredrar att köpa. Till exempel MIPS hjälm framför Biltema. Det finns folk som arbetar med reklamationer och då ser man tydligt vilka produkter är dåliga och vilka har stark konkurrenskraft. Bor du i större stad så ser du nya affärer som öppnas och som går bra. Håll ögonen och öronen öppna så kanske även du hittar en aktie som kommer stiga hundratals procent framöver!

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Anonymous29 July

    Inga analytiker följer hela börsen. En analytiker följer en eller ett par branscher.

    ReplyDelete
  2. Två Månadslöner30 July

    Det kan nog stämma. Svenska börsen har mycket industri till exempel, hur lätt är det att följa så många bolag? Sen har vi även sparekonomer som är lite pålästa om de flesta bolag.

    ReplyDelete

  3. Jag heter Silvia Scali och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans E-mail : combaluzierp443@gmail.com


                         E-mail : combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete